Na hvězdárně se nyní stále něco děje – ale co přesně? Hlavní a největší částí modernizace hvězdárny je KKC, kromě toho nám ale přibyly nové kopule, renovuje se kamerová technika a mnoho dalšího...
S blížícím se koncem roku bych rád nabídl krátké ohlédnutí za činností astronomického kroužku a klubu v letošním školním roce. Orientace podle školního roku je sice trochu zavádějící, protože během jednoho kalendářního roku jeden školní rok končí a další začíná, ale v praxi to příliš nevadí. Pracujeme totiž převážně se stejnými dětmi, které se k nám pravidelně vracejí. Proto si dovolím zmínit i několik aktivit z předchozího školního roku.
Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.
„Troufám si říci, že se akce velmi vydařila. Děkujeme všem za návštěvu a těšíme se na další ročník,“ dodává nakonec ředitel hvězdárny.
Koncem května jsme se vydali do příhraniční oblasti se Slovenskem navštívit další dvě školy. Na úvodní dvě vyučovací hodiny jsme připravili pozorování spojené s besedou u dalekohledů v Základní škole v Karolince, kde se postupně vystřídal celý první stupeň. Při pozorování, které proběhlo v návaznosti na právě skončenou výstavu, jsme si zároveň nenápadně ověřili dopad přítomnosti výstavních panelů na znalosti žáků.
http://www.zskarolinka.cz/website/news/news%5B117%5D/
Druhou zastávkou byla Základní škola v Hovězí. I zde se nám dostalo vřelého přijetí. Přednáška na téma Slunce, Země, Měsíc se díky množství žáků musela uskutečnit v místní tělocvičně a vzhledem k množství dotazů, kterými nás děti zahrnuly, to chvílemi vypadalo, že nikdy neskončí. Po přednášce následovalo pozorování Slunce.
http://www.skolahovezi.cz/e107_plugins/sgallery/gallery.php?view.41.1
autor: Tomáš Pečiva