Na hvězdárně se nyní stále něco děje – ale co přesně? Hlavní a největší částí modernizace hvězdárny je KKC, kromě toho nám ale přibyly nové kopule, renovuje se kamerová technika a mnoho dalšího...
S blížícím se koncem roku bych rád nabídl krátké ohlédnutí za činností astronomického kroužku a klubu v letošním školním roce. Orientace podle školního roku je sice trochu zavádějící, protože během jednoho kalendářního roku jeden školní rok končí a další začíná, ale v praxi to příliš nevadí. Pracujeme totiž převážně se stejnými dětmi, které se k nám pravidelně vracejí. Proto si dovolím zmínit i několik aktivit z předchozího školního roku.
Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.
„Troufám si říci, že se akce velmi vydařila. Děkujeme všem za návštěvu a těšíme se na další ročník,“ dodává nakonec ředitel hvězdárny.
V hravém programu pro menší děti se vydáme na procházku po osmi planetách naší Sluneční soustavy. Děti se dozví spoustu zajímavostí, např. jak jsou planety velké, jak rychle se otáčejí a obíhají kolem Slunce. Povídání v sále hvězdárny bude pokračovat venku u velkého nafukovacího modelu Slunce, kdy planetami se stanou samy děti a společně se pokusíme vytvořit vlastní Sluneční soustavu.
Objevná cesta po povrchu velkého nafukovacího modelu planety Země. Spolu s vesmírným kamarádem (mimozemšťanem) prozkoumáme vzduch, vodu, pevninu a světlo. Cílem je upevnit povědomí předškoláků a školáků o Zemi a jejich základních charakteristikách – vzdušný obal, voda, pevniny, rotace a oběh okolo Slunce, roční doby apod. Průběh programu je badatelský, kdy děti samy řeší některé otázky: „K čemu potřebujeme vzduch?“, „Jak vzniká led?“, „Proč je moře slané?“ apod.
O sluníčko půjde v tomto programu až v druhé řadě. Nejprve si představíme malý dalekohled, kterým se všichni podíváme na nafukovací model z dostatečné vzdálenosti tak, jak to dalekohledy umí – s přiblížením. Následně se k modelu skutečně přiblížíme, abychom oba vjemy porovnali. V souvislosti s pozorováním Slunce si zdůrazníme význam bezpečnosti při jeho pozorování.
Na škodu nebude ani pořízení společné fotografie a vše zakončíme pohádkou v sále.
V tomto programu se děti dovědí více o těchto nebeských tělesech. Jaké jsou vztahy mezi nimi, jak se vůči sobě pohybují a jaké to má důsledky. Kromě jiného také zjistí, proč svítí Slunce, proč se mění vzhled Měsíce, proč se mění roční období na Zemi nebo co je to a jak vzniká zatmění. Určitě budou překvapené až si samy vytvoří zmenšený model těchto těles.
*V případě příznivých podmínek pozorování Slunce velkým dalekohledem v kopuli hvězdárny.