Zřizovatelem organizace je

03.06.2024
Neformální setkání partnerů klíčového projektu Hvězdárny Valašské Meziříčí

Poslední květnovou středu roku 2024 se v areálu Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o. uskutečnilo setkání partnerů projektu Kulturního a kreativního centra – Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. V současné době finišují přípravy pro zahájení samotné stavby nového objektu, ale stejně tak se snažíme nacházet a rozvíjet spolupráci s řadou partnerů, kteří nám mohou s činností v nových prostorách pomoci.

Nový pohled na Mlhovinu v Orionu

Nedávno publikovaný snímek odhaluje kvality dalekohledu na Gemini Observatory, který je vybaven zdokonaleným typem systému adaptivní optiky. Jeho využití umožňuje astronomům studovat vesmír s nevídaným rozlišením díky odstranění deformací obrazu, způsobovaných vlivem zemské atmosféry.

Pozorování proměnných hvězd - prosinec 2012

Zimní měsíc nabídl průměrných 7 jasných nocí, během nichž bylo pořízeno 4262 měření zákrytových proměnných hvězd. Pozornost byla věnována poli s hvězdou MZ Lac, která je jedním z kandidátů na výrazný excentrický systém. Kromě toho se v poli nachází další zákrytová proměnná DG Lac, u které dochází také k průběžným změnám periody.  Navíc se v jejich blízkosti objevila pravděpodobně nová neznámá zákrytová dvojhvězda, ale zatím data nejsou průkazná.
V průběhu měsíce prosince byla dokončena nová publikace v časopise Astronomy and astrophysics týkající se pěti excentrických zákrytových dvojhvězd V785 Cas, V821 Cas, V796 Cyg, V398 Lac a V871 Per.  V následující části článku je uveden úvod práce a podrobné výsledky pro hvězdu V785 Cas.

Jezera na Titanu mohou pokrývat ledové kry

Vědci NASA popisují v odborném článku nový objev na základě pozorování, která uskutečnila sonda Cassini. Bylo zjištěno, že povrch již definitivně potvrzených jezer kapalných uhlovodíků na Titanu – největším měsíci planety Saturn – mohou pokrývat „ledové“ kry zmrzlého metanu a etanu.

Směsice exotických hvězd
Nový snímek hvězdokupy 47 Tucanae dalekohledem VISTA

Nový snímek pořízený dalekohledem ESO/VISTA zachycuje kulovou hvězdokupu 47 Tucanae v překvapivých detailech. Hvězdokupa obsahuje miliony hvězd a v jejím středu se uhnízdilo mnoho exotických stálic s neobvyklými vlastnostmi. Studium objektů v kulových hvězdokupách nám umožní pochopit, jak tyto podivné struktury vznikly a jak fungují. Díky velikosti i citlivosti dalekohledu VISTA a kvalitním pozorovacím podmínkám na observatoři Paranal v Chile, kde tento teleskop pracuje, je uvedený snímek velmi ostrý a zachycuje mnoho slabých hvězd.
Velký pás asteroidů kolem Vegy

Astronomové objevili, jak se zdá, rozsáhlý pás asteroidů kolem Vegy, druhé nejjasnější hvězdy noční oblohy severně od nebeského rovníku. K objevu využili data ze dvou velkých kosmických observatoří: Spitzer Space Telescope (NASA) a Herschel Space Observatory (ESA).

Přestěhuje NASA asteroid do blízkosti Měsíce?

Společně s informacemi o zvažované lunární základně se objevily i zprávy o tom, že americká kosmická agentura rovněž studuje projekt na zachycení malého asteroidu a jeho přemístění na vzdálenou oběžnou dráhu kolem Měsíce. Pokud bude projekt schválen, mohl by být realizován v roce 2020.

Geminidy 2012 na videu

Geminidy patří k nejvydatnějším meteorickým rojům roku jehož maximum nastává kolem 14. prosince. A pokud vyjde počasí a čas maxima, je po celou dlouhou zimní noc o zábavu postaráno, neboť radiant – místo odkud meteory vyletují je vysoko po většinu noci. V roce 2012 jsme na tomto roji testovali pevné stanoviště našeho dvoukamerového videosystému pro sledování aktivity meteorických rojů.

ALMA odhaluje proudy plynu formující planety
Nadějné známky proudů plynu nasávaných obřími planetami

Astronomové využívající dalekohled ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) mohli poprvé spatřit jedno z významných stadií zrodu obřích planet. Skrze mezeru v disku hmoty kolem mladé hvězdy protékají mohutné proudy plynu. Jedná se o první přímé pozorování tohoto procesu. Jeho příčinou jsou pravděpodobně obří planety, které plyn nasávají během svého růstu. Výsledky byly zveřejněny 2. ledna 2013 v časopise Nature.
Superpočítač v největší nadmořské výšce je připraven ke spuštění
ALMA korelátor propojí jednotlivé antény do jednoho obřího teleskopu

Na odlehlém stanovišti ve vysoké nadmořské výšce v chilských Andách byl nedávno instalován a otestován jeden z nejvýkonnějších superpočítačů na světě. Podařilo se tak docílit jednoho z významných milníků na cestě ke kompletaci teleskopu ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), který patří k nejkomplikovanějším pozemním astronomickým přístrojům v historii. Jednoúčelový superpočítač ALMA korelátor obsahuje přes 134 milionů procesorů a provede 17 biliard operací za sekundu. To je srovnatelné s nejrychlejšími univerzálními superpočítači, které jsou dnes k dispozici.
Sčítání galaxií v raném vesmíru

Pomocí Hubblova kosmického dalekohledu HST astronomové objevili dosud nepozorovanou populaci prvotních galaxií v počtu sedmi objektů, které se zformovaly před více než 13 miliardami roků v době, kdy stáří vesmíru bylo menší než 3 % jeho současného věku.