Zřizovatelem organizace je

03.06.2024
Neformální setkání partnerů klíčového projektu Hvězdárny Valašské Meziříčí

Poslední květnovou středu roku 2024 se v areálu Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o. uskutečnilo setkání partnerů projektu Kulturního a kreativního centra – Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. V současné době finišují přípravy pro zahájení samotné stavby nového objektu, ale stejně tak se snažíme nacházet a rozvíjet spolupráci s řadou partnerů, kteří nám mohou s činností v nových prostorách pomoci.

Jiskřící sprška hvězdBlíží se čas svátků a na Evropskou jižní observatoř dorazila jejich ozvěna v podobě zde uvedeného snímku.
Co mají společného mise EPOXI a NEXT?Na přelomu let 2008/09 prolétnou v blízkosti naší planety dvě kosmické sondy, které využijí zemskou gravitaci k úpravě svých drah. Jako první prolétne v blízkosti Země 29. 12. 2008 sonda Deep Impact, následovaná 14. 1. 2009 sondou Stardust.
HST: zákryt Ganymeda za JupiteremHubblův kosmický dalekohled HST přistihl největší Jupiterův měsíc Ganymed právě v okamžiku, kdy si s ním „hrál na schovávanou“.
Planetární soustavy na okraji devastujícího prostředíNěkteré hvězdy to mají těžké, když nastane okamžik vzniku jejich planet. Hvězdy samotné jsou v bezpečí, avšak materiál z protoplanetárního disku může být odfouknut do okolního prostoru.
Supermasivní černá díra pod lupouSpojením možností ESO/VLT a „dvojité přírodní gravitační lupy“ astronomové prozkoumali vnitřní partie disku kolem supermasivní černé díry vzdálené 10 miliard světelných let.
Ojedinělá studie černé díry v centru GalaxieTým německých astronomů vydal na základě 16leté studie zatím nejpodrobnější zprávu o skrytém monstru v centru naší Galaxie – supermasivní černé díře.
Letoun společnosti Virgin Galactic připraven ke zkouškámLetoun WhiteKnightTwo společnosti Virgin Galactic, který bude sloužit jako první stupeň dopravního prostředku pro lety na hranici vesmíru, je připraven uskutečnit první zkušební start.
HST objevil oxid uhličitý v atmosféře exoplanetyAstronomové objevili pomocí Hubblova kosmického dalekohledu oxid uhličitý v atmosféře planety, obíhající kolem jiné hvězdy, než je Slunce. Je to důležitý krok na cestě k nalezení stop mimozemského života.
Kulová hvězdokupa M 13 očima HSTHubblův kosmický dalekohled HST pořídil fotografii mnoha set tisíc hvězd, pohybujících se uvnitř kulové hvězdokupy M 13, což je jedna z nejjasnějších kulových hvězdokup na severní polokouli.
Studenti objevili unikátní exoplanetuTrojice vysokoškolských studentů Leidenské University v Holandsku objevila během školního výzkumného projektu neobvyklou extrasolární planetu.