Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.
„Troufám si říci, že se akce velmi vydařila. Děkujeme všem za návštěvu a těšíme se na další ročník,“ dodává nakonec ředitel hvězdárny.
Byla zahájena stavba nové budovy Kulturně-kreativního centra (KKC), která vyroste na místě někdejších garáží u ulice J. K. Tyla. Ty už byly srovnány se zemí a nyní se pokračuje v budování hlubokých základů. KKC nabídne především mládeži prostor pro tradiční i netradiční vzdělávací akce. Nejen mládež bude mít zde, v KKC vybaveném adekvátně zařízenými prostory nejen učeben a pracoven, ale také laboratoří možnost se experimentálně i prakticky na vědě a výzkumu podílet. Objekt by měl začít sloužit veřejnosti od konce roku 2025.
Hvězdárnu zde můžete sledovat pod jménem astro_hvm a mít tak sice méně odbornou, ale zato přístupnější formu informování nejširší veřejnosti o naší činnosti jako na dlani.
Název projektu: | KOOPERUJÍCÍ SÍŤ V OBLASTI ASTRONOMICKÝCH ODBORNĚ-POZOROVATELSKÝCH PROGRAMŮ |
Evidenční číslo projektu: | 03.0117 |
Registrační číslo projektu: | CZ/FMP/03/0117 |
Žadatel projektu: | Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. Vsetínská 78 757 01 Valašské Meziříčí |
Partner projektu: | Kysucká hvezdáreň v Kysuckom Novom Meste Dolinský potok 1278 024 01 Kysucké Nové Mesto, Slovenská republika |
Webové stránky projektu partnera: | KOSOAP |
Termín realizace: | březen 2011 – únor 2012 |
Projekt je spolufinancován z Fondu mikroprojektů Operačního programu příhraniční spolupráce Slovenská republika – Česká republika 2007 – 2013
Hvězdárny jsou specifické a nezastupitelné vzdělávací a odborné instituce zaměřené na vzdělávání a popularizaci v oblasti přírodních věd, zejména astronomie, kosmonautiky, meteorologie apod., ale i v oblasti techniky a technologií. Tím je jejich místo a pozice v rámci celého vzdělávacího systému nezastupitelné.
V rámci Zlínského kraje obsluhují svými službami celkem 80 středních škol s celkovým počtem cca 35 000 studentů, dále 128 úplných základních škol a další více než stovku škol neúplných. Dále poskytují služby řadě dalších institucí mimoškolního a zájmového vzdělávání a především občanům.
V rámci své činnosti působí Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. jednak v rámci vzdělávání, kulturně-vzdělávací činnosti, ale i odborných pozorovatelských programů. Samotné praktické pozorování a jeho zpracování a interpretace je klíčovým aspektem využitelným pro efektivní vzdělávání a rozvoj základních dovedností v rámci vědy, výzkumu a inovací. Studenti mají o tento typ praktické činnosti velký zájem, ale předkladatel projektu zatím nemá k dispozici adekvátní prostorové kapacity a chybí mu také základní nezbytné technické vybavení.
V této oblasti je principiálně nutná spolupráce s dalšími (geograficky přiměřeně vzdálenými) institucemi, což je zcela klíčové pro další rozvoj spolupráce v rámci Česko-slovenského příhraničí.
Rozvoj odborných pozorovacích programů a jejich efektivní využití v procesu vzdělávání (především studentů) vytváří nové možnosti pro koordinaci přeshraniční spolupráce nejen na úrovni vzdělávacích organizací, ale také samotných studentů. Dopady aktivit a výsledků projektu se však neprojeví jen v Žilinském a Zlínském kraji, ale mají své jednoznačné přesahy do Moravskoslezského, Jihomoravského i Trenčianského kraje. V rámci projektu i po jeho skončení bude vybudovaná infrastruktura a vzdělávací know-how k dispozici i jim.
Předkladatel i partner projektu mají dlouholetou zkušenost s realizací vzdělávacích akcí v rámci doplňkové výuky pro školy i v rámci dalšího speciálního vzdělávání především mladých lidí v oblasti praktických odborných astronomických pozorování i jejich zpracování. Především předkladatel projektu (díky své velikosti a technickému zajištění) realizuje vlastní odborně-pozorovatelský program v několika oblastech (sluneční fyzika, proměnné hvězdy, meziplanetární hmota), který však dále není pro další atraktivní a efektivní vzdělávání v plném rozsahu využíván.
Dlouholetá a dobrá spolupráce partnerů před rozdělením ČSFR předurčuje rozvoj těchto aktivit s využitím pro realizaci atraktivních vzdělávacích programů. Proto je tento projekt předkládán jako komplementární k projektu našeho partnera. V současné době brání lepšímu využití odborně-pozorovatelských programů pro vzdělávání především prostorová omezení (prostory máme k dispozici v rámci své budovy, ale je nutno je upravit za účelem specializované učebny) a do značné míry i technická omezení spočívající v absenci přístrojů vhodných pro vzdělávání na základě odborně-pozorovatelských programů (nejen samotné dalekohledy, ale i detektory, spektroskopy, PC aj.).
Současné využití odborných pozorovatelských programů je v drtivé většině zaměřeno spíše teoreticky s praktickými ukázkami, ale zájemci nemohou samostatně pracovat, využívat přístroje a učit se základům smysluplné odborné či vědecké činnosti. Realizace projektu tento stav významným způsobem změní a zlepší dostupnost tohoto typu vzdělávání v příhraničních regionech SR-ČR.
Podpora kulturně-vzdělávacích výměn, spojených se vzdělávacími aktivitami s cílem posílit integraci a dlouhodobé formy spolupráce v příhraniční oblasti SR-ČR s důrazem na rozvoj lidských zdrojů a vzdělávání povzbuzující spolupráci v oblasti odborné a speciální přípravy v oblasti nových technologií v příhraniční oblasti SR-ČR.
Specifický cíl 1- Zlepšení podmínek a posílení vzájemných kontaktů v oblasti odborně-pozorovacích programů a aktivit a rozvoj trvalé příhraniční spolupráce speciálních kulturně-vzdělávacích organizací
Specifický cíl 2 - Sjednocení a rozvoj odborného a specifického vzdělávání na obou stranách hranice a zavádění nových technologií do odborných pozorovacích programů. Vyškolení pracovníků hvězdáren z příhraničních oblastí v odborných pozorovatelských činnostech
Specifický cíl 3 - Rozvoj vzdělávacích aktivit a programů v kategorii středoškolské mládeže ve specifických a multidisciplinárních oborech
Specifický cíl 4 - Podpora a upevnění dlouhodobě udržitelné kooperační sítě v příhraničním regionu v oblasti vzdělávání a pozorovatelské činnosti
1. Koordinační setkání partnerů - cílem koordinačního setkání partnerů je především časová a prostorová koordinace všech naplánovaných aktivit komplementárních projektů, upřesnění obsahu a náplně jednotlivých vzdělávacích akcí, včetně postupů při propagaci a publicitě. Jsou dohodnuty konkrétní odpovědnosti za dílčí úkoly, upřesněn časový harmonogram.
Koordinační setkání se bude konat v prostorách partnera a zúčastní se ho členové projektového týmu.
2. Přeshraniční workshop - Význam a přínosy odborných pozorovacích programů ve vzdělávacím procesu - přeshraniční workshop se bude konat v prostorách žadatele v ČR. Cílem aktivity je popsat, zdokumentovat a analyzovat stávající situaci v odborných pozorovatelských programech pro rozvoj pracovníků hvězdáren a speciálních vzdělávacích programů určených školám a zájmovým aktivitám.
Předpokládáme, že na workshopu vystoupí především zástupci jednotlivých hvězdáren a pracovníků mimoškolního a zájmového vzdělávání příhraničního regionu a seznámí účastníky s danou problematikou řešenou na jejich pracovišti. Kromě nich vystoupí také zvaní lektoři, kteří se zaměří na vybrané oblasti moderní astronomie (poznatky, technika, zpracování apod.) a její možnosti pro vzdělávací aktivity. Cílem bude definovat priority a možnosti dalšího rozvoje a udržitelnosti výsledků projektu v rámci celého přeshraničního regionu.
3. Studijní cesta odborných pracovníků - odborné pozorovatelské programy na hvězdárnách příhraničních regionů SR-ČR. Studijní cesta odborných pracovníků hvězdáren zabývajících se vzdělávací činností a pracovníků institucí zájmového vzdělávání (pedagogů) s pracovním názvem Odborné pozorovatelské programy na hvězdárnách příhraničních regionů SR-ČR. Na studijní cestu budou pozváni i vážní zájemci z řad studentů na obou stranách hranice (dle jejich zájmu registrovaného jednotlivými hvězdárnami). Cílem je seznámit se s rozsahem a zaměřením odborných pozorovatelských programů na jednotlivých pracovištích, s dostupným a využívaným technickým vybavením, metodikou a využitím odborných pozorovatelských programů na hvězdárnách příhraničního regionu ve vzdělávacím systému. Akce skončí malým workshopem a ukázkou činnosti na pracovišti žadatele včetně praktických pozorování. Z toho důvodu si zde slovenští kolegové zajišťují také noclehy (náklady hradí slovenská strana).
4. Příprava a evaluace experimentálních rozvojových vzdělávacích programů; vybudování a vybavení specializované učebny - klíčová aktivita společně s úpravou prostor pro specializovanou učebnu a jejím základním vybavením. Absence specializované učebny brání dalšímu prohlubovaní a poskytování speciálních vzdělávacích služeb s přeshraničním dopadem (výměnná pozorovací praktika, odborné stáže apod.), proto v rámci projektu plánujeme její vybudování. Využijeme stávající nevyužívané prostory. Místnost bude vybavena základním vybavením, tedy židlemi a stoly pro studenty, lektory, tabulí, dataprojektorem a jedním notebookem.
Odborné technické vybavení představuje malý sluneční dalekohled se spektroskopem na statické montáži osazeným jednou kamerou stávající a druhou pro snímání spektra. Druhým klíčovým přístrojem je souprava na videopozorování meteorů (drobných částic meziplanetární hmoty zanikající v naší atmosféře) - kamera, objektivy, digitalizační jednotka, stativ a PC pro pořízení a zpracování dat. V rámci aktivity budou zpracovány, připraveny a evaluovány celkem 3 bloky odborných pozorovacích programů se zaměřením na praktické činnosti – pořízení, zpracování, interpretace experimentálních dat a jejich publikování. Bloky budou zaměřeny na pozorování projevů sluneční aktivity - sluneční fyziku, studium meziplanetární hmoty a pořízení a analýza fotometrických dat - proměnné hvězdy. U dvojstaničního sledování meteorů je potřeba mít nejméně dvě pozorovací stanice ve vhodné vzdálenosti, což právě partneři projektu splňují. Výsledná podoba vzdělávacích programů bude promítnuta do metodických materiálu, který bude ke každému vzdělávacímu programu připraven a vytištěn.
5. Vzdělávací soustředění studentů - Pozorujme společně! - vzdělávací soustředění studentů a zájemců z obou stran hranice Pozorujme společně! se opírají o plné využití specializované učebny v areálu Hvězdárny Valašské Meziříčí. Jedná se o 3 odborná soustředění studentů (každé na 2 noci). Jde o klíčovou aktivitu projektu s velmi výrazným přeshraničním dopadem, jelikož se akcí budou účastnit jak studenti a zájemci ze SR i ČR. Při těchto akcích bude realizována evaluace, tedy ověření připravených speciálních vzdělávacích programů zaměřených na odborná pozorování pro studenty zejména středních škol. Cílem je vzdělávat studenty z obou stan hranice v metodách a postupech odborné, vědecké práce, speciálních měřících a analytických metodách využitelných v širokém okruhu činností a odvětví v hospodářské praxi.
Na tyto akce navazují obdobné programy, avšak s jinou náplní v rámci komplementárního projektu (pozorovací praktika).
6. Závěrečný workshop - Odborné pozorovatelské programy v přeshraniční spolupráci a jejich další rozvoj - účelem je vyhodnotit přínosy a výstupy z projektu, seznámit se s pracemi studentů, jejich pokroky v rámci vzdělávání, s výsledky jejich pozorovacích projektů a posoudit a navrhnout další možnosti přeshraniční spolupráce v oblasti odborných pozorovatelských aktivit na hvězdárnách příhraničního regionu. Předpokládanými účastníky workshopu jsou pracovníci hvězdáren, dalších vzdělávacích institucí příhraničního regionu, pedagogové a studenti. V rámci workshopu bude projekt vyhodnocen a sumarizovány závěry, včetně nastavení další udržitelné spolupráce, možnosti dalšího rozvoje přeshraniční spolupráce v oblasti odborných pozorovatelských programů hvězdáren. Součástí workshpu budou také zvané referáty, které přednesou přední odborníci v daných oblast ze SR a ČR.
autor: Libor Lenža