Malé vědění dává lidem pýchu,
velké skromnost.

HST objevil planetu obíhající kolem dvojhvězdy

28.09.2016

Astronomové využívající Hubbleův kosmický dalekohled HST (NASA) a podstatu optického klamu (gravitační čočky) potvrdili existenci planety obíhající kolem dvojhvězdy v soustavě OGLE-2007-BLG-349, která je od nás vzdálená 8 000 světelných roků ve směru na střed naší Galaxie.

Odhalená záhada ledovců na Plutu

23.09.2016

Pluto ve srovnání s Marsem: i když mechanismus atmosférické kondenzace v oblastech nízkých šířek na Plutu není ekvivalentní podmínkám na Zemi, je již známý na Marsu (obrázek vlevo), kde atmosférický oxid uhličitý může kondenzovat na povrchu planety – podobně jako dusík na Plutu (obrázek vpravo ve falešných barvách – s nápadným ledovcem z dusíku ve spodní části oblasti Sputnik Planum uprostřed snímku).

celý článek

HST vyfotografoval rozpadající se kometu

18.09.2016

Hubbleův kosmický dalekohled HST uskutečnil nejostřejší a nejdetailnější pozorování komety rozpadlé na kusy, k čemuž došlo ve vzdálenosti 108 miliónů kilometrů od Země. Na sérii snímků pořízených v rozpětí tří dnů v lednu 2016 Hubbleův dalekohled odhalil 25 úlomků velikosti domu včetně směsi ledu a prachu, které směřovaly pryč od komety velice pomalu, přibližně rychlostí chůze dospělého člověka.

celý článek

Objevena galaxie složená převážně z temné hmoty

11.09.2016

Na dvou uvedených fotografiích je temná galaxie Dragonfly 44. Snímek vlevo byl pořízen v rámci přehlídky Sloan Digital Sky Survey (SDSS). Ve viditelném světle jsou pozorovatelné pouze sotva patrné šmouhy. Snímek vpravo představuje dlouhou expozici pomocí dalekohledu Gemini, jednoho z nejvýkonnějších dalekohledů na světě, odhalující velké protáhlé objekty. K pořízení snímku byl použit spektrograf Gemini Multi-Object Spectrograph (GMOS). Galaxie Dragonfly 44 je při své velké hmotnosti velmi slabá a skládá se téměř výhradně z temné hmoty.

celý článek

Čína plánuje vyslat pojízdné vozítko na Mars

06.09.2016

Čína představila návrhy kosmické sondy a vědecké pojízdné laboratoře, které plánuje vyslat k rudé planetě Mars koncem tohoto desetiletí v průběhu mise, která se stane bezprecedentní výzvou pro čínský kosmický průmysl.

celý článek

Perseidy 2016 (nejen z Valašského Meziříčí)

16.09.2016

Letošní Perseidy byly mimořádné! Díky setkání planety Země s vlákny relativně nového materiálu z mateřské komety 109/Swift-Tuttle jsme kromě klasického maxima mohli zažít ještě ostré zvýšení aktivity v noci z 11. na 12. srpna. Kromě předpovědi zvýšené aktivity roje vyšlo v inkriminovanou noc i počasí, takže pozorovatelé si opravdu přišli na své.

Pozorování proměnných hvězd – srpen 2016

15.09.2016

Druhý prázdninový měsíc byl ve znamení dvou odlišných částí. Zatímco v první polovině měsíce obloha byla spíše zatažená, druhá polovina byla příznivější, což například ocenili i účastníci letošního praktika Sekce proměnných hvězd a exoplanet. Většina z 11 nocí byla věnována opět po delší přestávce eruptivní zákrytové dvojhvězdě GJ 3236 Cas. Cílem této měsíční kampaně byla kontrola aktivity a četnosti erupcí a také vzhled fázové křivky.

Pozorování proměnných hvězd – červen 2016

01.08.2016

Krátké noci a relativní nepřízeň počasí mi umožnilo pozorovat šest nocí a získat 5 386 měření proměnných hvězd. Většinu z nich jsem věnoval fotometrii zákrytové dvojhvězdy NSVS 01031772 Cam v očekávání erupcí. Bohužel se mi nepodařilo zaznamenat žádnou, ale bylo možné pozorovat změny svítivosti dvojhvězdného systému mimo zákryty. Ty jsou pravděpodobně způsobené eliptičností hvězd. Po delší době jsem získal i jedno minimum zákrytové dvojhvězdy EW Lyr, u které se původně podle analýzy Petra Zascheho měla vyskytovat třetí hvězda, ale v současné době to bude zřejmě jinak. Podrobnější informace o této dvojhvězdě jsou uvedené v následující části článku.

Spektra meteorů zachycená ve Valašském Meziříčí v první polovině roku 2016

14.07.2016

Spektrum meteoru. Původním záměrem bylo psát pravidelné články o zachycených spektrech každé tři měsíce. Jelikož však počasí v prvních měsících roku 2016 obecně nepřálo pozorování, rozhodli jsme se udělat přehled za prvních 6 měsíců tohoto roku.

celý článek

Záznam a komparace spektra blesku

24.06.2016

Dva ze tří spektrografů na Hvězdárně Valašské Meziříčí.Na hvězdárně Valašské Meziříčí jsou v současné době v provozu tři kamery opatřené spektroskopickým systémem. Hlavním cílem těchto kamer je zaznamenávání spekter meteorů a tedy identifikace chemického složení meteoroidů a také emisních čar prvků obsažených v atmosféře Země. Nicméně v období výskytu bouřkové činnosti se cíle pozorování mohou změnit a spektrografy mohou zaznamenat spektra elektrostatických výbojů – blesků. Tak tomu bylo i během bouřky ve večerních hodinách dne 19. 6. 2016.

Letní astronomický tábor 2016

05.09.2016

„...dvě stě šestnáct hodin smíchu a zábavy...“, i tak lze charakterizovat již realizovaný třiadvacátý ročník astronomického tábora, který se uskutečnil v srpnu (5. 8. – 14. 8. 2016) na hvězdárně ve Valašském Meziříčí. Letního putování vesmírem, jak zní oficiální název akce, se zúčastnilo dvacet dva dětí ve věku od 9 do 15 let.

Muzejní noc 2016

09.06.2016

Hvězdáři ze Stínadel se i v letošním roce připojili k Muzejní noci ve Valašském Meziříčí, kterou organizovalo místní kulturní zařízení. Vrtkavé počasí pátečního večera neodradilo více jak 500 návštěvníků od prohlídky nebeské klenby, techniky a budov hvězdárny.

Program Hrátky se Sluníčkem a jeho kamarády

16.05.2016

V polovině února 2016 měl na hvězdárně premiéru nový program pro děti z mateřských škol Hrátky se Sluníčkem a jeho kamarády. Stejně jako u programu Na hvězdárně s krtečkem jsme i nyní využili nesmírné zvídavosti a zvědavosti dětí, vtáhli jsme je do hry a byli jsme velmi překvapení, co všechno naši nejmenší návštěvníci z mateřských škol už o vesmíru ví.

Přechod Merkuru v přímém přenosu

09.05.2016

Hvězdárna Valašské Meziříčí připravila pro zájemce o pozorování přechodu planety Merkur přes sluneční disk 9. května 2016 v odpoledních hodinách speciální program. Kromě vizuálního pozorování pomocí slunečních dalekohledů bude možné v hale hvězdárny sledovat online přenos záběrů probíhajícího úkazu z přístrojů, které slouží pro odborná pozorování. Přenos bude možné shlédnout i prostřednictvím internetu na adrese pozorovanislunce.eu.

Na půdě Akademie věd ČR se představila i spolupráce se Zlínským krajem

14.04.2016

Dne 7. dubna 2016 proběhlo v budově Akademie věd ČR pracovní setkání představitelů této vědecké instituce se zástupci krajů a partnery k programu Regionální spolupráce AV ČR s kraji České republiky. Poprvé byli mezi hosty také zástupci Zlínského kraje a byly prezentovány dosavadní výsledky společného projektu Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR, v. v. i. v Praze a Hvězdárny Valašské Meziříčí, příspěvkové organizace Zlínského kraje.

celý článek

ALMA sleduje hvězdný kokon s podivným chemickým složením

29.09.2016

První útvar svého druhu objevený mimo naši Galaxii

Týmu japonských astronomů se pomocí radioteleskopu ALMA podařilo objevit horký a hustý kokon hmoty obklopující nově zrozenou hvězdu. Jedná se o objekt známý jako horké molekulární jádro, je však první svého druhu, který se podařilo najít mimo naši Galaxii. Svým chemickým složením se značně liší od podobných útvarů v naší Galaxii, což naznačuje, že chemické procesy odehrávající se v různých místech ve vesmíru, mohou být mnohem rozmanitější, než se očekávalo.

ALMA zkoumá Hubbleovo ultrahluboké pole

24.09.2016

Dosud nejhlubší pohled do vesmíru na milimetrových vlnových délkách

Mezinárodní týmy astronomů využily radioteleskop ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) k průzkumu velmi vzdálené oblasti vesmíru, která byla poprvé zobrazena na ikonickém snímku známém jako Hubbleovo ultrahluboké pole (UHDF, Hubble Ultra Deep Field). Nová pozorování získaná pomocí ALMA v milimetrové oblasti elektromagnetického záření mají značně větší dosah a jsou detailnější než předchozí přehlídky provedené na těchto vlnových délkách. Data jasně ukazují, jakým způsobem souvisí úroveň hvězdotvorby v mladých galaxiích s celkovou hmotností hvězd. Pozorování rovněž odhalila dosud neznámé rezervoáry plynu dostupného pro formování nových hvězd v různých časových obdobích vývoje vesmíru a poskytují tak nový pohled na zlaté období vývoje galaxií přibližně před deseti miliardami let.

celý článek

ALMA odhalila tajemství obří kosmické kaňky

23.09.2016

Mezinárodnímu týmu astronomů pracujícímu s radioteleskopem ALMA a s dalšími přístroji se podařilo odhalit skutečnou povahu neobvyklého typu kosmických objektů ve vzdáleném vesmíru, které vědci označují jako Lyman-alpha Blob. Až dosud výzkumníci nechápali, co nutí tyto obří oblaky plynu tak intenzivně zářit. Pomocí ALMA se však nyní podařilo v srdci jednoho takového objektu nalézt dvojici galaxií, ve kterých překotnou rychlostí probíhá formování nových hvězd. A právě tento proces je zodpovědný za intenzivní vyzařování plynu v celém okolí. Dvě mohutné galaxie jsou navíc obklopeny celou skupinou menších. Zdá se tedy, že sledujeme ranou fázi vývoje velké galaktické kupy. Vědci předpokládají, že centrální dvojice galaxií se postupně vyvine v jednu obří eliptickou galaxii.

celý článek

Hladovějící černá díra způsobuje slábnutí kdysi jasné galaxie

16.09.2016

Mezinárodnímu týmu astronomů se s pomocí dalekohledu ESO/VLT a kosmických teleskopů HST (NASA/ESA Hubble Space Telescope) a Chandra (Chandra X-ray Observatory, NASA) podařilo vyřešit záhadu podivných změn chování superhmotné černé díry, která se nachází v centru jedné vzdálené galaxie. Zdá se, že pro tuto černou díru nastaly zlé časy, nedostává se jí okolní hmoty a díky tomu její okolí zdaleka nezáří tak jasně, jako dříve.

celý článek

Astronomové objevili vzácný relikt z počátků vývoje Galaxie

08.09.2016

Mezinárodnímu týmu astronomů se s pomocí dalekohledu ESO/VLT a dalších teleskopů podařilo objevit vzácný historický relikt – skupinu různě starých hvězd z rané fáze vývoje Galaxie. Systém připomíná svým vzhledem kulovou hvězdokupu, ale od všech ostatních objektů tohoto typu se liší. Tento objekt obsahuje hvězdy podobající se nejstarším stálicím Galaxie a mohl by tak představovat chybějící článek v našem chápání její historie i současnosti.

celý článek

Z důvodu rekonstrukce dvou budov je
od 19. září do 16. prosince 2016

HVĚZDÁRNA VALAŠSKÉ MEZIŘÍČÍ

PRO VEŘEJNOST ZCELA UZAVŘENA

Pro služební účely je provozní doba omezena na pracovní dny od 7:00 do 15:00 hodin.

Děkujeme za pochopení.