25.09.2018
Letní putování vesmírem 2018

Je již tradicí, že s odcházejícím létem se ohlédneme zpět a hodnotíme proběhlé události. K nim patří i astronomické tábory pro děti od 7 do 15 let věku, které na hvězdárně pořádáme desítky let. Letošní skladba táborů byla následující: v červenci pobytový astronomický tábor a v srpnu příměstský tábor.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd - listopad 2017

Pozorování proměnných hvězd - listopad 2017

Pozorování proměnných hvězd – listopad 2017

Podzimní počasí v letošním roce není zrovna příznivé pro pozorování proměnných hvězd a proto jsme se snažili alespoň v krátkých okamžicích, kdy se rozpustila nakrátko mlha nebo na chvíli odešla frontální oblačnost, namířit dalekohledy na noční oblohu.

Při prohlížení archivních minim jsem narazil na zajímavou hvězdu objevenou družicí Kepler s označením KIC 9472174. Tato zákrytová dvojhvězda v souhvězdí Labutě má na světelné křivce amplitudu změn jasnosti zhruba 0,2 magnitudy o periodě 0,126 dne. Tato změna jasnosti není ale způsobena zákryty, ale je důsledkem odrazu světla horké trpasličí hvězdy o teplotě 29 500 K od sekundární hvězdy. Současně díky sklonu orbitální dráhy 69,45o dochází během oběhu hvězd ke krátkým zákrytům, které jsou také vidět na světelné křivce.

Další zákrytová dvojhvězda se nachází v blízkosti námi dlouhodobě studované eruptivní dvojhvězdy GJ 3236. Nese označení V1179 Cas a byla objevena jako zákrytová v roce 2008 z automatické přehlídkové databáze NSVS. Z nich byla určena oběžná doba hvězd 1,66859 dne. V databázi VSX je uvedena amplituda změn zhruba 0,7 magnitudy. Nová pozorování z naší hvězdárny však naznačují, že hloubka poklesu se pohybuje kolem 2 magnitud. Tento rozdíl bude pravděpodobně způsoben tím, že databáze NSVS nemá dostatečné pokrytí daty během zákrytu. Navíc se ukazuje na světelné křivce během zákrytu minimálně hodinová zastávka v minimu. Bohužel za poslední dva měsíce se nepodařilo z důvodu nepříznivého počasí získat kompletní světelnou křivku primárního zákrytu.
16. října 2017 se podařilo odpozorovat celé sekundární minimum V1179 Cas. Nebyl zaznamenán ani začátek a konec úkazu, tudíž minimální doba trvání sekundárního minima je 7 hodin a 35 minut.  Pokud se podaří ještě doplnit fázovou křivku o další pozorování, bude zajímavé pro tuto zákrytovou dvojhvězdu vytvořit model.

Obrázek 1:  Fázová křivka KIC 9472174. Změny jasnosti o velikosti 0,2 magnitudy je důsledkem osvětlením sekundární hvězdy horkým trpaslíkem. Pokles jasnosti o 0,05 magnitudy ve fázi kolem 1,0 je výsledkem krátkého zákrytu primární hvězdy.

Obrázek 2:  Fázová křivka V1179 Cas. Pokles v primárním minimu dosahuje bezmála 2 magnitudy a zastávka v minimu trvá minimálně 1 hodinu.

Obrázek 3:   Sekundární minimu V1179 Cas. Celkový pokles je o 0,1 magnitudy a trvání minimálně 7,5 hodiny.