Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Odhalení tajemství starověkého Marsu prostřednictvím formaldehydu

Odhalení tajemství starověkého Marsu prostřednictvím formaldehydu

16.03.2024

Výzkumníci z Tohoku University navrhují, že organické materiály na Marsu by mohly pocházet z atmosférického formaldehydu, což naznačuje, že raná atmosféra planety by mohla podporovat tvorbu životně důležitých biomolekul. Nové poznatky naznačují, že starodávná atmosféra Marsu, bohatá na formaldehyd, mohla podpořit tvorbu organických materiálů nezbytných pro život a vrhnout světlo na potenciál planety pro minulou obyvatelnost.

Organické materiály objevené na Marsu mohou podle nového výzkumu pocházet z atmosférického formaldehydu, což znamená krok vpřed v našem chápání možnosti minulého života na rudé planetě. Vědci z univerzity Tohoku zkoumali, zda rané atmosférické podmínky na Marsu měly potenciál podpořit tvorbu biomolekul – organických sloučenin nezbytných pro biologické procesy. Jejich zjištění, publikovaná ve Scientific Reports, nabízí zajímavý pohled na věrohodnost toho, že Mars skrýval život ve své vzdálené minulosti.

Obyvatelná minulost Marsu
Dnes Mars představuje drsné prostředí charakterizované suchem a extrémním chladem, ale geologické důkazy naznačují pohostinnější minulost. Asi před 3,8 až 3,6 miliardami let měla planeta pravděpodobně mírné klima, podporované oteplovacími vlastnostmi plynů, jako je vodík. V takovém prostředí mohl mít Mars kapalnou vodu, klíčovou složku pro život, jak jej známe.

Role formaldehydu
Vědci zkoumali, zda se formaldehyd mohl tvořit v raném marťanském prostředí. Formaldehyd je jednoduchá organická sloučenina, která hraje klíčovou roli jako prekurzor pro tvorbu životně důležitých biomolekul prostřednictvím čistě chemických nebo fyzikálních procesů. Tyto biomolekuly, stejně jako aminokyseliny a cukry, slouží jako základní stavební kameny pro bílkoviny a RNA, základní složky života.

Diagram znázorňující tvorbu formaldehydu v teplé
atmosféře starověkého Marsu a jeho přeměnu na
molekuly životně důležité pro život v oceánu

Pomocí pokročilého počítačového modelu tým simuloval potenciální složení atmosféry raného Marsu, aby prozkoumal potenciál produkce formaldehydu. Model byl postaven na předpokladu, že atmosféra je bohatá na oxid uhličitý, vodík a oxid uhelnatý. Jejich simulace naznačují, že starověká marťanská atmosféra mohla poskytovat nepřetržitý přísun formaldehydu, což by potenciálně vedlo k vytvoření různých organických sloučenin. To vyvolává zajímavou možnost, že organické materiály detekované na povrchu Marsu mohly pocházet z atmosférických zdrojů, zejména během dvou nejstarších geologických období planety.

Pohledy na starověký Mars a budoucí výzkum
Náš výzkum poskytuje zásadní poznatky o chemických procesech, které se mohly odehrávat na starověkém Marsu, a nabízí cenná vodítka k možnosti minulého života na planetě,“ říká Shungo Koyama, hlavní autor studie. Odhalením, že existovaly příznivé podmínky pro tvorbu biomolekul, výzkum rozšiřuje naše chápání starověké schopnosti planety udržovat život.

Dále tým plánuje analyzovat geologická data shromážděná marťanskými rovery NASA s cílem zlepšit jejich porozumění organickým materiálům přítomným na počátku historie planety. Porovnáním očekávaných uhlíkových izotopů starověkého formaldehydu s daty ze vzorků Marsu doufají, že získají lepší obrázek o procesech, které formovaly organickou chemii planety.

Zdroj: https://scitechdaily.com/spark-of-life-unlocking-the-secrets-of-ancient-mars-through-formaldehyde/