Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Astronomové objevili nové měsíce obíhající kolem Uranu a Neptunu

Astronomové objevili nové měsíce obíhající kolem Uranu a Neptunu

29.02.2024

Astronomové přidávají tři nově objevené měsíce na rostoucí seznam známých nebeských těles naší Sluneční soustavy. Mezinárodní tým astronomů poprvé po téměř dvou desetiletích zahlédl kolem Uranu další měsíc a dva nové měsíce obíhající kolem planety Neptun. Objevy byly oznámeny 23. února 2024 Mezinárodní astronomickou unií (Minor Planet Center), vědeckou organizací, která je zodpovědná za označení komet, planet a měsíců Sluneční soustavy.

Tři nově objevené měsíce jsou nejslabšími, jaké kdy byly nalezeny kolem těchto dvou ledových obřích planet pomocí pozemských dalekohledů,“ uvedl v prohlášení Scott S. Sheppard, astronom z Carnegie Institution for Science, který na objevu měsíců spolupracoval. „Odhalit tak slabé objekty vyžadovalo speciální zpracování obrazu.“

Planeta Uran má nyní 28 známých měsíců. Nově objevený měsíc byl předběžně označen S/2023 U1, ale nakonec bude pojmenováno po některé z postav ze Shakespearovy hry. Uranovy měsíce včetně Pucka, Titanie a Oberonu odkazují na Sen noci svatojánské, zatímco měsíc Miranda je odkazem na Bouři, obě hry byly napsány anglickým dramatikem.

Se svým průměrem pouhých 8 kilometrů je S/2023 U1 pravděpodobně nejmenším známým měsícem Uranu. Malému satelitu trvá oběh planety 680 dní. Scott Shepherd poprvé zahlédl měsíc S/2023 U1 4. listopadu 2023 pomocí dalekohledů Magellan na observatoři Las Campanas společnosti Carnegie Science v Chile. Následná pozorování byla provedena o měsíc později. Marina Brozovicová a Bob Jacobson z NASA Jet Propulsion Laboratory poté pomohli Shepherdovi určit možnou oběžnou dráhu měsíce.

Objev měsíce S/2023 U1 pomocí Magelllanova
teleskopu

Díky tomuto novému objevu má planeta Neptun nyní 16 známých satelitů. Jasnější ze dvou nově objevených měsíců Neptunu byl předběžně označen S/2002 N5. Má průměr 22 kilometrů a zdá se, že jeden oběh kolem Neptunu vykoná za 9 roků. Slabší měsíc se jmenuje S/2021 N1 a má průměr asi 14 kilometrů. Planetu oběhne jednou za 27 let. Oba tyto měsíce nakonec dostanou jména podle mořských bohů a nymf z řecké mytologie.

Dva nové Neptunovy měsíce byly poprvé pozorovány v září 2021. Scott Shepherd na detekci měsíců spolupracoval s Davidem Tholenem z Havajské univerzity, Chadem Trujillem z Univerzity Severní Arizony a s Patryk Sofia Lykawou z Kindaiské univerzity a teleskopem Subaru. Potvrdili oběžnou dráhu jasnějšího měsíce (S/2002 N5) během asi dvou let a provedli následná pozorování pomocí dalekohledů Magellan.

Jakmile byla pomocí pozorování v letech 2021, 2022 a 2023 určena oběžná dráha S/2002 N5 kolem Neptunu, byla vysledována zpět k objektu, který byl v roce 2003 spatřen poblíž Neptunu, ale byl ztracen dříve, než bylo potvrzeno, že obíhá kolem planety,“ řekl Scott Sheppard.

Detekce slabšího měsíce (S/2021 N1) vyžadovala zvláštní pozorovací čas za „ultra nedotčených podmínek“ na dalekohledu Very Large Telescope (VLT) Evropské jižní observatoře a na 8metrovém dalekohledu Gemini Observatory, aby byla zjištěna jeho dráha. Použitím těchto dalekohledů Shepherd a jeho kolegové pořídili desítky pětiminutových expozic po dobu tří nebo čtyř hodin v sérii. Krátké snímky byly poté vrstveny na sebe tak, aby bylo možné spatřit objevený měsíc.

Vzhledem k tomu, že se měsíce vzhledem ke hvězdám a galaxiím v pozadí pohybují během několika minut, nejsou jednotlivé dlouhé expozice ideální pro zachycení hlubokých snímků pohybujících se objektů,“ řekl Sheppard. „Vrstvením těchto vícenásobných expozic na sebe se objeví hvězdy a galaxie se stopami za nimi a objekty v pohybu podobném hostitelské planetě budou vnímány jako bodové zdroje, které vyzdvihnou měsíce zpoza šumu pozadí na snímcích.“

Pochopení toho, jak byly tyto měsíce zachyceny, může astronomům pomoci dozvědět se o bouřlivých raných letech Sluneční soustavy a o tom, jak se planety na jejím okraji pohybují. Budoucí mise k Uranu a Neptunu jsou ve fázi předběžného plánování a další údaje o jejich měsících umožní týmu lépe studovat tyto vzdálené planety.

Zdroj: https://www.popsci.com/science/uranus-neptune-new-moons/ a https://www.sci.news/astronomy/new-uranus-neptune-moons-12720.html