Na hvězdárně se nyní stále něco děje – ale co přesně? Hlavní a největší částí modernizace hvězdárny je KKC, kromě toho nám ale přibyly nové kopule, renovuje se kamerová technika a mnoho dalšího...
S blížícím se koncem roku bych rád nabídl krátké ohlédnutí za činností astronomického kroužku a klubu v letošním školním roce. Orientace podle školního roku je sice trochu zavádějící, protože během jednoho kalendářního roku jeden školní rok končí a další začíná, ale v praxi to příliš nevadí. Pracujeme totiž převážně se stejnými dětmi, které se k nám pravidelně vracejí. Proto si dovolím zmínit i několik aktivit z předchozího školního roku.
Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.
„Troufám si říci, že se akce velmi vydařila. Děkujeme všem za návštěvu a těšíme se na další ročník,“ dodává nakonec ředitel hvězdárny.
Šablona. To je nyní v naší hvězdárně často skloňované slovo.
Do půlmetrového dutého zrcadla se opírají sluneční paprsky. Uplyne sotva deset sekund, a ze suchého klacíku před zrcadlem se začne kouřit, vzápětí se rozhoří jasným plamenem. „Stačilo jen nalézt správnou ohniskovou vzdálenost,“ vysvětluje odborný pracovník hvězdárny Tomáš Pečiva osmákům z místní Základní školy Salvátor a nechá je, aby si pokus na zdejší zahradě sami vyzkoušeli. Následný výklad v učebně, věnovaný základům optiky a bohatý na názorné ukázky, sledovali všichni s nepředstíraným zájmem.
Vzdělávací a výukové programy, které si základní a mateřské školy objednají a ministerstvo školství je zaplatí, po covidové přestávce opět nabírají obrátky. Téměř nemine den, aby školáci nezamířili do hvězdárny nebo astronomové do škol. Někdy se takových programů sejde několik za den. Blíží se závěr školního roku a učitelé se snaží dohnat, co během on-line výuky zameškali...
„Zapojením do šablon učitelům pomáháme se vzděláváním žáků ve vybraných oblastech. Zároveň je to pro nás určitá odměna, protože naše práce nachází praktické uplatnění,“ tvrdí odborný pracovník hvězdárny Radek Kraus. Každá škola má vlastní šablony na různá témata. Na hvězdárně je, aby pro ně připravila program doslova na míru. „Typické jsou programy Sluneční soustava, Noční obloha nebo Poznávej svůj svět. Zájem je rovněž o experimenty z optiky a hydrostatiky nebo o jednoduché pokusy, které si děti mohou vyzkoušet doma,“ doplňuje Kraus.
Návštěvu hvězdárny oceňují i pedagogové. „Děti se setkaly s odborníkem, který nejenže jim látku odborně vysvětlil, ale také předvedl na praktických pokusech. Ve škole k tomu nemáme potřebné vybavení ani prostory,“ připouští učitel fyziky Jiří Krupa ze Základní školy Salvátor, jenž se svými žáky sledoval program zaměřený na optiku a meteorologii.
Šablon připravených naší hvězdárnou využívají zejména učitelé ze Vsetínska. Výjimkou ale nejsou ani programy pro školy z okolních regionů Moravskoslezského a Olomouckého kraje. „Pokaždé na konci kalendářního nebo školního roku jsme pod termínovým tlakem, nyní ještě zvýrazněným skutečností, že neprobíhají školní výlety a přednost má výuka. Na druhou stranu některé školy zůstávají poněkud uzavřenější, takže tradiční nápor vcelku zvládáme,“ uzavírá Kraus.
autor: Josef Beneš
Optický pokus se zrcadlem a slunečními paprsky. |
12345 | Následující »» |