Na hvězdárně se nyní stále něco děje – ale co přesně? Hlavní a největší částí modernizace hvězdárny je KKC, kromě toho nám ale přibyly nové kopule, renovuje se kamerová technika a mnoho dalšího...
S blížícím se koncem roku bych rád nabídl krátké ohlédnutí za činností astronomického kroužku a klubu v letošním školním roce. Orientace podle školního roku je sice trochu zavádějící, protože během jednoho kalendářního roku jeden školní rok končí a další začíná, ale v praxi to příliš nevadí. Pracujeme totiž převážně se stejnými dětmi, které se k nám pravidelně vracejí. Proto si dovolím zmínit i několik aktivit z předchozího školního roku.
Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.
„Troufám si říci, že se akce velmi vydařila. Děkujeme všem za návštěvu a těšíme se na další ročník,“ dodává nakonec ředitel hvězdárny.
S krátkými přestávkami už téměř rok se mladí členové astronomického kroužku při naší hvězdárně setkávají výhradně virtuálně.
Schůzku mívají každou středu ve čtyři odpoledne. Pokaždé se připojí nejméně čtyři členové. „Moc mi to nevyhovuje. Raději bych se s ostatními potkával osobně,“ přiznává jedenáctiletý Cyril Janík z Rožnova pod Radhoštěm, jenž se těší, až zase bude moci chodit do školy i do hvězdárny. Na on-line schůzkách má nejraději ukázky pokusů. „Jsou zajímavé, ale zatím jsem je doma nevyzkoušel,“ dodává.
Náročné je to i pro vedoucího kroužku. A nejen proto, že celou on-line schůzku je nucen dívat se jen do monitoru, případně předvádět pokusy na kameru. „Není to ono. Osobní kontakt nám citelně chybí. Nevidím bezprostřední odezvy dětí a nemohu na ně reagovat,“ stýská si Radek Kraus.
Nové situaci musel přizpůsobit svou přípravu a výklad, neboť metody výuky se výrazně zúžily. „U tabule je více možností, jak tvořit a děti zaujmout. Kromě toho nelze využít množství astronomické techniky, s níž by se děti mohly naučit pracovat,“ srovnává odborný pracovník hvězdárny.
Pozornost, na níž začíná být patrná přesycenost vitruálním světem, se u mladých posluchačů snaží udržet změnou témat a důrazem na praktickou činnost. „Ubrali jsme teorii ze sférické astronomie a přidali pokusy, které si doma mohou sami vyzkoušet. Třeba experimenty zaměřené na hustotu látek, svět enzymů a škrobů, lom světla nebo vzlínání vody. Před časem jsem dětem na ukázku zhotovil malé Foucaultovo kyvadlo,“ vyjmenovává Kraus.
autor: Josef Beneš