Na hvězdárně se nyní stále něco děje – ale co přesně? Hlavní a největší částí modernizace hvězdárny je KKC, kromě toho nám ale přibyly nové kopule, renovuje se kamerová technika a mnoho dalšího...
S blížícím se koncem roku bych rád nabídl krátké ohlédnutí za činností astronomického kroužku a klubu v letošním školním roce. Orientace podle školního roku je sice trochu zavádějící, protože během jednoho kalendářního roku jeden školní rok končí a další začíná, ale v praxi to příliš nevadí. Pracujeme totiž převážně se stejnými dětmi, které se k nám pravidelně vracejí. Proto si dovolím zmínit i několik aktivit z předchozího školního roku.
Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.
„Troufám si říci, že se akce velmi vydařila. Děkujeme všem za návštěvu a těšíme se na další ročník,“ dodává nakonec ředitel hvězdárny.
01.02.2016
Aneb malé shrnutí postřehů po pěti letech od vzniku a zařazení do nabídky pořadů
Robotika je název programu, který patří ke speciálním vzdělávacím pořadům hvězdárny a pravděpodobně jej už můžeme zařadit k oblíbeným stálicím naší nabídky. Program je určen především pro žáky vyšších ročníků základních škol a studenty škol středních. Vznikl jako nápad k rozšíření a zatraktivnění programové nabídky hvězdárny v rámci projektu Obloha na dlani, přičemž v poslední době zaznamenáváme zvýšený zájem o jeho realizaci. Onen zvýšený zájem částečně přisuzujeme skutečnosti, že s roboty a celým vybavením1 můžeme přijet za žáky do školy.
Díky skutečnosti, kdy se jedná o výrobky z Lega, které máme spojeno spíše s hraním a zábavou, žáci většinou ani nepostřehnou, že se učí základům algoritmizace a programování (což mimochodem souvisí s méně oblíbenými technickými předměty). Celý program tak do písmene naplňuje rčení „škola hrou“, protože s nadsázkou řečeno: „Kdo by si přece ve škole nechtěl místo učení hrát s Legem?“
Ovšem hlavní přínos, v němž dnes spatřujeme největší potenciál programu je, že vede k samostatnému myšlení a rozvoji tvůrčích dovedností. Na počátku jsme si mysleli, že připravíme sadu úkolů, návodů na řešení, seznámíme žáky s novou technologií a ti pak budou plnit úkoly podle našich představ. Nicméně ukázalo se, že v případě jakéhokoli programování řešení úkolů, můžeme ke stejnému výsledku dojít za použití několika rozličných cest. Nezřídka se pak stává, že různé skupinky řeší zadanou úlohu po svém... A nutno dodat, že obvykle úspěšně.
Zmíněným Legem máme namysli celkem šest stavebnic z kategorie Mindstorms, které obsahují vlastní minipočítač, pohonné jednotky a sadu senzorů pro orientaci v prostoru. Přestože se na první pohled může zdát, že naprogramovat takového robota alespoň trochu smysluplně může zabrat čas v řádech měsíců, je celý vzdělávací program, díky pokročilým metodám grafického zobrazení jednotlivých ovládacích prvků, dlouhý pouhé tři vyučovací hodiny.
Na závěr nezbývá než podotknout, že program robotika je jedním z našich nejoblíbenějších a většinou se o něm na škole mluví ještě dlouho po našem odjezdu.
[1] Díky bezplatnému převodu majetku v rámci Zlínského kraje se nám postupně daří získávat starší notebooky, které slouží výhradně pro potřeby programování robotů a nechybí tak v provozu hvězdárny.
autor: Tomáš Pečiva