Hned v prvních dnech roku 2025 jsme dosáhli v rámci projektu velké modernizace Hvězdárny Valašské Meziříčí dalšího významného cíle. Po více než deseti letech můžeme změnit první příčku ve velikosti primárního zrcadla našeho největšího dalekohledu - od počátku roku 2025 patří půlmetrovému zrcadlovému dalekohledu typu Newton.
Na hvězdárně se nyní stále něco děje – ale co přesně? Hlavní a největší částí modernizace hvězdárny je KKC, kromě toho nám ale přibyly nové kopule, renovuje se kamerová technika a mnoho dalšího...
S blížícím se koncem roku bych rád nabídl krátké ohlédnutí za činností astronomického kroužku a klubu v letošním školním roce. Orientace podle školního roku je sice trochu zavádějící, protože během jednoho kalendářního roku jeden školní rok končí a další začíná, ale v praxi to příliš nevadí. Pracujeme totiž převážně se stejnými dětmi, které se k nám pravidelně vracejí. Proto si dovolím zmínit i několik aktivit z předchozího školního roku.
10.03.2017
Dne 8. března 2017 se v učebně hvězdárny potkali pedagogové z mateřských škol z okolí Valašského Meziříčí a Nového Jičína (Zubří, Rybí, Kopřivnice). Cílem tohoto setkání bylo další vzdělávání tzv. DVPP (doplňkové vzdělávání pedagogických pracovníků).
Obsahem pak jednoduché experimenty (fyzikální), které lze provádět s dětmi od 2 let věku. Autorka tohoto akreditovaného školení Mgr. Dobromila Patáková z vyškovské hvězdárny jej nazvala „Jak motivovat předškolní děti v zájmu o přírodní vědy pomocí jednoduchých pokusů“. Seminář se na hvězdárně konal již podruhé.
Za poměrně složitým názvem se však skrývaly 4 hodiny teorie a praxe o tom, jak motivovat děti z mateřských škol k hraní si na vědce. Vzduch není jenom to, co dýcháme, ale i bezva prostředek k zjištění, že bez něj oheň nehoří a že v něm je i trochu kyslíku. Starý CD disk nepatří do koše, ale na stůl malých vědců pro experimenty se světlem. Do tohoto výčtu patří i výroba oxidu uhličitého z prášku na pečivo.
Cílem semináře, jak sama řekla autorka semináře, „je povzbudit pedagogy v další oblasti výchovy dětí, v podpoře poznání přírodních zákonitostí už od útlého věku“. Dle ohlasů jsou metodiky a samotné pokusy v pedagogické praxi mateřských škol využitelné. V závěrečné diskuzi se také paní učitelky pochlubily svými přístupy a pokusy, které realizují. Obohacení bylo oboustranné.
Vzdělávací program byl akreditován MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod č. j. MSMT-655/215-1-201.
autor: Radek Kraus