Zřizovatelem organizace je

03.06.2024
Neformální setkání partnerů klíčového projektu Hvězdárny Valašské Meziříčí

Poslední květnovou středu roku 2024 se v areálu Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o. uskutečnilo setkání partnerů projektu Kulturního a kreativního centra – Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. V současné době finišují přípravy pro zahájení samotné stavby nového objektu, ale stejně tak se snažíme nacházet a rozvíjet spolupráci s řadou partnerů, kteří nám mohou s činností v nových prostorách pomoci.

Nacházíte se: Úvodní » Tiskové zprávy ESO

Tiskové zprávy ESO

Objeveny rušné továrny na hvězdyAstronomům se díky bystrému infračervenému zraku VLT podařilo odhalit početné hvězdné jesličky, mladé a hmotné oblasti zrodu hvězd v galaxii NGC 253.
Výběr zajímavostí za rok 2008Stalo se již tradicí, že počátkem roku se Evropská jižní observatoř (ESO) ohlíží za rokem uplynulým a připomíná si ty nejdůležitější události.
První anténa observatoře ALMA dodánaV chilské poušti Atacama zaznamenala významný milník stavba jednoho z nejmodernějších astronomických zařízení světa. V polovině prosince byla dodána první z unikátních antén projektu ALMA.
Jiskřící sprška hvězdBlíží se čas svátků a na Evropskou jižní observatoř dorazila jejich ozvěna v podobě zde uvedeného snímku.
Supermasivní černá díra pod lupouSpojením možností ESO/VLT a „dvojité přírodní gravitační lupy“ astronomové prozkoumali vnitřní partie disku kolem supermasivní černé díry vzdálené 10 miliard světelných let.
Ojedinělá studie černé díry v centru GalaxieTým německých astronomů vydal na základě 16leté studie zatím nejpodrobnější zprávu o skrytém monstru v centru naší Galaxie – supermasivní černé díře.
Studenti objevili unikátní exoplanetuTrojice vysokoškolských studentů Leidenské University v Holandsku objevila během školního výzkumného projektu neobvyklou extrasolární planetu.
Omega Centauri – zářivý obr jižní oblohyOmega Centauri je pravým klenotem jižní oblohy, což potvrzuje také poslední snímek zveřejněný ESO.
Evropská astronomie - výhled na 20 letAstronomie prožívá svůj zlatý věk plný důležitých objevů. Evropa je v tomto výzkumu na čelním místě díky padesátileté spolupráci. Aby tomu tak bylo i v příštích dvaceti letech, musí si Evropa ujasnit své priority a pečlivě koordinovat své finanční a lidské zdroje.
Planeta v systému Beta Pictoris?Skupina francouzských astronomů využívajících ESO Very Large Telescope objevila těleso poblíž hvězdy Beta Pictoris. Objekt je s velkou pravděpodobností obří planetou zodpovědnou za neobvyklý tvar již dříve nalezeného prachového disku.