Zřizovatelem organizace je

13.08.2024
Nad hvězdárnou opět padaly hvězdy

Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Webb slaví dva roky s nádherným výhledem na interagující galaxie

Webb slaví dva roky s nádherným výhledem na interagující galaxie

16.07.2024

Vesmírný dalekohled Jamese Webba (JWST), který slaví své druhé výročí od zahájení pozorování, pořídil úžasné snímky interagujících galaxií známých jako Arp 142. Pomocí infračervené technologie Webbův teleskop zdokumentoval detailně interakci mezi galaxiemi Penguin (Tučňák) a Egg (Vejce), odhalil nové formace hvězd a nabídl pohled na dynamiku galaxií a jejich evoluci.

Vesmírný dalekohled James Webb Space Telescope (NASA) ukazuje pár propletených galaxií v infračerveném světle, což je jeho nejnovější zpráva v rámci probíhajících pozorování. Webbův teleskop pracuje nepřetržitě a často udivuje výzkumníky svými vysoce detailními – a neuvěřitelně přesnými – infračervenými snímky a daty. Tyto vlnové délky světla, které leží mimo to, co naše oči vidí, byly na této úrovni detailů z velké části mimo dosah, dokud Webb nezačal 12. července 2022 provádět vědecká pozorování jménem astronomů po celém světě.

Na počest svého druhého výročí dalekohled pozoroval interagující dvojici galaxií Arp 142, přezdívanou Penguin a Egg. Hlavní snímek kombinuje blízké a střední infračervené světlo, které vizuálně podtrhuje, jak galaxie interagují – hledejte slabý převrácený modrý tvar U, který obě galaxie obklopuje – spolu s „hvězdnou párty“, hojností nedávného formování hvězd.

Pohled na interagující galaxie Arp 142
přístrojem MIRI

Webbův střední infračervený pohled na interagující galaxie Arp 142 vypadá, že hovoří v základních barvách. Pozadí vesmíru je jako zející temnota posetá jasnými, vícebarevnými korálky. Tento snímek byl pořízen pomocí MIRI, přístroje na dalekohledu, který astronomové používají ke studiu chladnějších a starších objektů, prachu a extrémně vzdálených galaxií.

Dva za dva! Dvojice interagujících galaxií připomíná druhé vědecké výročí vesmírného dalekohledu Jamese Webba, který provádí neustálá pozorování, včetně pořizování snímků a získávání velmi podrobných dat známých jako spektra. Jeho operace vedly k „přehlídce“ objevů astronomů z celého světa.

Od té doby, co prezident Biden a viceprezident Harris před dvěma lety odhalili první snímek z vesmírného dalekohledu Jamese Webba, teleskop pokračuje v odhalování záhad vesmíru,“ řekl administrátor NASA Bill Nelson. „Díky pozoruhodným snímkům z koutů vesmíru, sahajících téměř na počátek času, vrhají Webbovy schopnosti nové světlo na naše nebeské okolí a inspirují budoucí generace vědců, astronomů a průzkumníků.“

Během pouhých dvou let Webbův teleskop změnil náš pohled na vesmír a umožnil tak druh vědy světové třídy, který vedl NASA k tomu, aby se tato mise stala realitou,“ řekl Mark Clampin, ředitel divize astrofyziky v ústředí NASA ve Washingtonu. „Webb poskytuje vhled do dlouholetých záhad o raném vesmíru a zahajuje novou éru studia vzdálených světů, přičemž získává snímky, které inspirují lidi po celém světě a kladou vzrušující nové otázky, na které je třeba odpovědět. Nikdy nebylo možné lépe prozkoumat každý aspekt vesmíru.“

Tato „tučňáková párty“ je hlasitá! Pokřivená spirální galaxie ve středu, Tučňák, a kompaktní eliptická galaxie vlevo, Vejce, jsou uzavřeny v aktivním objetí. Nový snímek v blízké a střední infračervené oblasti z kosmického dalekohledu Jamese Webba, pořízený u příležitosti druhého roku výzkumu, ukazuje, že jejich vzájemné působení je poznamenáno slabou převrácenou modrou záři ve tvaru písmene U.

Dvojice provedla svůj první vzájemný
průlet před 25 až 75 miliony lety

Dvojice, společně známá jako Arp 142, provedla svůj první průlet před 25 až 75 miliony let – způsobila „ohňostroj“ neboli vznik nových hvězd v galaxii Penguin. V nejextrémnějších případech může sloučení způsobit, že galaxie vytvoří tisíce nových hvězd ročně po dobu několika milionů let. U Tučňáka výzkum ukázal, že se ročně vytvořilo asi 100 až 200 hvězd. Pro srovnání, naše Galaxie Mléčná dráha (která neinteraguje s galaxií stejné velikosti) tvoří zhruba šest až sedm nových hvězd ročně.

Specializace dalekohledu na zachycování infračerveného světla – které je mimo to, co naše vlastní oči dokážou zaznamenat – ukazuje tyto galaxie uzamčené v pomalém kosmickém tanci. Webbova pozorování, která kombinují blízké a střední infračervené světlo z přístrojů NIRCam (Near-Infrared Camera) a MIRI (Mid-Infrared Instrument) jasně ukazují, že je spojuje opar znázorněný modře, který je směsí hvězd a plynu, což je výsledek jejich mísení.

Jejich probíhající interakce se dala do pohybu před 25 až 75 miliony let, kdy Tučňák (jednotlivě katalogizovaný jako NGC 2936) a Vejce (NGC 2937) dokončili svůj první průchod. Budou se třpytit a houpat, dokončí několik dalších smyček, než se za stovky milionů let spojí do jediné galaxie.

Galaxie Arp 142 leží 326 milionů světelných let daleko od Země a její poloha se promítá do souhvězdí Hydry.

Zdroj: https://scitechdaily.com/cosmic-penguin-party-webb-celebrates-two-years-with-a-spectacular-view-of-interacting-galaxies/