Zřizovatelem organizace je

03.06.2024
Neformální setkání partnerů klíčového projektu Hvězdárny Valašské Meziříčí

Poslední květnovou středu roku 2024 se v areálu Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o. uskutečnilo setkání partnerů projektu Kulturního a kreativního centra – Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. V současné době finišují přípravy pro zahájení samotné stavby nového objektu, ale stejně tak se snažíme nacházet a rozvíjet spolupráci s řadou partnerů, kteří nám mohou s činností v nových prostorách pomoci.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Studie potvrdila, že se rotace vnitřního jádra Země zpomalila

Studie potvrdila, že se rotace vnitřního jádra Země zpomalila

18.06.2024

Nová studie poskytuje jasný důkaz, že vnitřní jádro Země začalo snižovat svou rychlost rotace kolem roku 2010. Vědci z USC (University of Southern California) prokázali, že vnitřní jádro Země se zpomaluje ve vztahu k povrchu planety, jak ukazuje nový výzkum zveřejněný v Nature. Pohyb vnitřního jádra je diskutován vědeckou komunitou již dvě desetiletí, přičemž některé výzkumy naznačují, že vnitřní jádro rotuje rychleji než povrch planety. Nová studie USC poskytuje jednoznačný důkaz, že vnitřní jádro začalo kolem roku 2010 snižovat svou rychlost a otáčelo se pomaleji než zemský povrch.

Když jsem poprvé viděl seismogramy, které naznačovaly tuto změnu, byl jsem ohromen,“ řekl John Vidale, profesor věd o Zemi na USC Dornsife College of Letters, Arts and Sciences. „Ale když jsme našli dva tucty dalších pozorování signalizujících stejnou situaci, výsledek byl nevyhnutelný.“ Vnitřní jádro se poprvé po mnoha desetiletích zpomalilo. Jiní vědci nedávno argumentovali pro podobné a odlišné modely, ale naše nejnovější studie poskytuje nejpřesvědčivější řešení.

Relativita navracení a zpomalování

Vnitřní jádro je považováno za reverzní a zpomalující vzhledem k povrchu planety kvůli tomu, že poprvé po přibližně 40 letech rotuje o něco pomaleji než zemský plášť. V porovnání s rychlostí v předchozích desetiletích se vnitřní jádro zpomaluje.

Vnitřní jádro je pevná železo-niklová koule obklopená tekutým železo-niklovým vnějším jádrem. Vnitřní jádro je zhruba o velikosti Měsíce a leží více než 4 800 kilometrů pod našima nohama a představuje výzvu pro výzkumníky: nelze ho navštívit ani prohlížet. Vědci musí použít seismické vlny vznikající při zemětřesení ke zjištění pohybu vnitřního jádra.

Nový pohled na opakující se přístup

Vidale a Wei Wang z Čínské akademie věd využívali záznamy opakujících se zemětřesení na rozdíl od jiných výzkumů. Opakující se zemětřesení jsou seismické události, ke kterým dochází na stejném místě a vytvářejí identické seismogramy.

V této studii výzkumníci shromáždili a analyzovali seismická data zaznamenaná v okolí Jižních Sandwichových ostrovů (South Sandwich Islands) ze 121 opakujících se zemětřesení, ke kterým došlo v letech 1991 až 2023. Využili také údaje z dvojitých sovětských jaderných testů v letech 1971 až 1974, stejně jako opakované francouzské a americké jaderné testy z jiných studií.

Vidale řekl, že zpomalující rychlost vnitřního jádra byla způsobena vířením vnějšího jádra z tekutého železa, které jej obklopuje, což generuje magnetické pole Země, a také gravitačním působením hustých oblastí nadložního skalnatého pláště.

Dopad na zemský povrch

O důsledcích této změny v pohybu vnitřního jádra pro zemský povrch lze jen spekulovat. Vidale řekl, že zpětné sledování vnitřního jádra může vést ke změně délky dne o zlomky sekundy: „Je velmi těžké si všimnout řádově tisíciny sekundy téměř ztracené v šumu rozvířených oceánů a atmosféry.“

Budoucí výzkum vědců z USC se bude snažit zmapovat rotaci vnitřního jádra ještě podrobněji, aby přesně odhalil, proč se rychlost rotace mění.

Tanec vnitřního jádra může být ještě živější, než jsme dosud zjistili,“ řekl Vidale.

Zdroj: https://today.usc.edu/usc-study-confirms-the-rotation-of-earths-inner-core-has-slowed/ a https://scitechdaily.com/inescapable-conclusion-usc-researchers-prove-earths-core-is-losing-speed/