Zřizovatelem organizace je

14.04.2024
Víkendová stáž studentů Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR

Již tradičně se minimálně jednou za rok na naší hvězdárně objeví studenti předmětu SLO/PA Univerzity Palackého v Olomouci, Společné laboratoře optiky UP a FZÚ AV ČR. Stejně tomu bylo i letos, ale přece jen ta letošní stáž byla něčím výjimečná… světe div se, vyšlo nám počasí! A čím vším se studenti u nás zabývali? Hlavními tématy byly astronomické přístroje, astronomická pozorování a jejich zpracování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Rover Curiosity odhaluje starověká vodní tajemství Marsu

Rover Curiosity odhaluje starověká vodní tajemství Marsu

08.04.2024

Průzkum kanálu Gediz Vallis na Marsu roverem Curiosity nabízí nový pohled do minulosti planety a odhaluje potenciální historii vodních toků a klimatických změn, které zpochybňují předchozí názory na suchost Marsu. Rover dorazil do oblasti, která poskytuje důkazy, že kapalná voda proudila na této části Marsu mnohem déle, než se dříve myslelo.

Rover Curiosity začal zkoumat novou oblast Marsu, která by mohla odhalit více o tom, kdy kapalná voda jednou provždy zmizela z povrchu rudé planety. Před miliardami let byl Mars mnohem vlhčí a pravděpodobně i teplejší než dnes. Curiosity získává nový pohled do minulosti připomínající Zemi, když jede a nakonec překročí kanál Gediz Vallis, klikatý, hadovitý útvar, který – přinejmenším při pohledu z vesmíru – vypadá, že byl vyhlouben prastarou řekou.

Tato možnost vědce zaujala. Tým kolem roveru hledá důkazy, které by potvrdily, jak byl kanál vyhlouben do podloží. Boky formace jsou dostatečně strmé, aby si tým nemyslel, že kanál vytvořil vítr. Avšak proudění trosek (rychlé, mokré sesuvy půdy) nebo řeka nesoucí kameny a sedimenty mohly mít dostatek energie na to, aby se zaryly do skalního podloží. Poté, co se kanál vytvořil, byl naplněn balvany a jinými úlomky. Vědci také chtějí zjistit, zda byl tento materiál transportován proudem trosek nebo suchými lavinami.

Od roku 2014 Curiosity stoupá na úpatí hory Mount Sharp, jejíž vrchol se nachází 5 kilometrů nad dnem kráteru Gale. Vrstvy v této spodní části hory se vytvářely miliony let uprostřed měnícího se marťanského klimatu, což vědcům poskytlo způsob ke studiu, jak se v průběhu času měnila přítomnost vody i chemických složek nezbytných pro život.

Například nižší část těchto podhůří zahrnovala vrstvu bohatou na jílové minerály, kde kdysi hodně vody interagovalo s horninou. Nyní rover zkoumá vrstvu obohacenou sírany – slanými minerály, které se často tvoří při odpařování vody.

Revize časové osy Mount Sharp

Úplné prozkoumání kanálu bude trvat měsíce a to, co vědci zjistí, by mohlo upravit časovou osu formace hory. Jakmile byly sedimentární vrstvy nižší oblasti Mount Sharp usazeny větrem a vodou, eroze je zmenšila a odhalila vrstvy, které jsou dnes viditelné. Teprve po těchto zdlouhavých procesech – stejně jako po intenzivně suchých obdobích, během nichž byl povrch Mount Sharp písečnou pouští – mohl být kanál Gediz Vallis vytvarován.

Vědci se domnívají, že balvany a další úlomky, které následně zaplnily kanál, pocházely z vysokých oblastí hory, kam Curiosity nikdy nepojede, což týmu umožňuje nahlédnout, jaké druhy materiálu se tam mohou nacházet.

Pokud kanál nebo hromadu trosek vytvořila kapalná voda, je to opravdu zajímavé. Znamenalo by to, že poměrně pozdě v příběhu Mount Sharp – po dlouhém období sucha – se voda vrátila, a to velkým způsobem,“ řekl vědecký pracovník projektu Curiosity, Ashwin Vasavada z NASA's Jet Propulsion Laboratory v jižní Kalifornii.

60stupňové panoráma pořízené pomocí jedné
z černobílých navigačních kamer Curiosity

Toto vysvětlení by bylo v souladu s jedním z nejpřekvapivějších objevů, které Curiosity učinila při jízdě na Mount Sharp: Zdá se, že voda přicházela a odcházela ve fázích, spíše než aby postupně mizela, jak planeta vysychala. Tyto cykly mohou být potvrzeny v důkazu bahenních trhlin; mělká, slaná jezera a přímo pod kanálem proudí kataklyzmatické trosky, které se hromadí a vytvářejí rozlehlý hřeben Gediz Vallis.

V loňském roce provedla Curiosity náročný výstup, aby studovala hřeben, který se táhne přes svahy Mount Sharp a zdá se, že vyrůstá z konce kanálu, což naznačuje, že oba jsou součástí jednoho geologického systému.

Sledování kanálu zblízka

Curiosity zdokumentovala kanál pomocí 360stupňového černobílého panoramatu z levé navigační kamery roveru. Snímek pořízený 3. února (4 086. marťanský den neboli sol mise) ukazuje tmavý písek, který vyplňuje jednu stranu kanálu, a hromadu trosek stoupající těsně za pískem. V opačném směru je strmý svah, který Curiosity vyšplhala, aby se dostala do této oblasti.

Rover pořizuje tyto druhy panoramat svými navigačními kamerami na konci každé jízdy. Nyní se vědecký tým ještě více spoléhá na navigační kamery, zatímco se inženýři snaží vyřešit problém, který omezuje použití jednoho snímače, který patří k barevné kameře Mastcam.

Zdroj: https://scitechdaily.com/nasas-curiosity-rover-unearths-mars-ancient-water-secrets/