Na hvězdárně se nyní stále něco děje – ale co přesně? Hlavní a největší částí modernizace hvězdárny je KKC, kromě toho nám ale přibyly nové kopule, renovuje se kamerová technika a mnoho dalšího...
S blížícím se koncem roku bych rád nabídl krátké ohlédnutí za činností astronomického kroužku a klubu v letošním školním roce. Orientace podle školního roku je sice trochu zavádějící, protože během jednoho kalendářního roku jeden školní rok končí a další začíná, ale v praxi to příliš nevadí. Pracujeme totiž převážně se stejnými dětmi, které se k nám pravidelně vracejí. Proto si dovolím zmínit i několik aktivit z předchozího školního roku.
Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.
„Troufám si říci, že se akce velmi vydařila. Děkujeme všem za návštěvu a těšíme se na další ročník,“ dodává nakonec ředitel hvězdárny.
Vrtulník NASA Ingenuity Mars Helicopter, který tvořil historii, ukončil svou misi na rudé planetě poté, co mnohonásobně překonal očekávání a uskutečnil o desítky letů více, než bylo plánováno. Zatímco vrtulník zůstává ve vzpřímené poloze a komunikuje s pozemními dispečery, snímky jeho letu z 18. ledna odeslané na Zemi tento týden ukazují, že jeden nebo více jeho rotorových listů utrpělo poškození během přistání a již není schopen dalšího letu.
Původně navrženo jako technologická demonstrace k provedení pěti experimentálních zkušebních letů během 30 dnů, první letadlo na jiném světě operovalo z marťanského povrchu téměř tři roky, uskutečnilo 72 letů a letělo více než 14krát dále, než bylo plánováno. Přitom zaznamenalo více než dvě hodiny celkové doby letu.
„Historická cesta Ingenuity, prvního letadla na jiné planetě, skončila,“ řekl administrátor NASA Bill Nelson. „Tato pozoruhodná helikoptéra letěla výš a dále, než jsme si kdy představovali, a pomohla NASA dělat to, co umíme nejlépe – nemožné udělat možným. Prostřednictvím misí, jako je Ingenuity, NASA připravuje cestu pro budoucí lety v naší Sluneční soustavě a chytřejší a bezpečnější lidský průzkum při letech na Mars a dál.“
Ingenuity přistála na Marsu 18. února 2021, připojena k břichu vozítka Perseverance a poprvé se zvedla z povrchu Marsu 19. dubna, což dokázalo, že motorový a řízený let na Marsu je možný. Poté, co provedla další čtyři lety, se pustila do nové mise jako operační demonstrace, která sloužila jako letecký průzkumník pro vědce Perseverance a řidiče roveru. V roce 2023 vrtulník provedl dva úspěšné letové testy, které dále rozšířily znalosti týmu o jeho aerodynamických limitech.
„V NASA JPL jsou inovace jádrem toho, co děláme,“ řekla Laurie Leshin. „Ingenuity (Vynalézavost) je příkladem toho, jak každý den posouváme hranice toho, co je možné. Jsem neuvěřitelně hrdá na náš tým, který stojí za tímto historickým technologickým úspěchem, a těším se, co vymyslí příště.“
Tým společnosti Ingenuity naplánoval, že vrtulník provede krátký vertikální let 18. ledna 2024, aby byla určena jeho poloha po provedení nouzového přistání při předchozím letu. Data ukazují, že vrtulník podle plánu dosáhl maximální výšky 12 metrů a vznášel se 4,5 sekundy, než začal sestupovat rychlostí 1 metr za sekundu.
Avšak asi 1 metr nad povrchem ztratila Ingenuity kontakt s roverem, který slouží jako komunikační retranslátor pro rotorové letadlo. Následující den byla komunikace obnovena a další informace o letu byly předány pozemním dispečerům v NASA JPL. Snímky odhalující poškození listu rotoru dorazily o několik dní později. Příčina výpadku komunikace a orientace vrtulníku v době přistání se stále vyšetřují.
Během prodloužené mise, která trvala téměř 1 000 marťanských dní, tedy více než 33krát déle, než bylo původně plánováno, byla Ingenuity vylepšena o schopnost autonomně si vybrat místo přistání ve zrádném terénu, vypořádala se s nefunkčním senzorem, vyčistila se po prachových bouřích, fungovala ze 48 různých „letišť“, provedla tři nouzová přistání a přežila mrazivou marťanskou zimu.
Ingenuity, navržená pro provoz na jaře, nebyla schopna napájet své ohřívače po celou noc během nejchladnějších částí zimy, což vedlo k tomu, že letový počítač pravidelně zamrzal a resetoval se. Tyto výkonové výpadky vyžadovaly, aby tým přepracoval zimní provoz Ingenuity, aby mohl pokračovat v létání.
Po ukončení letového provozu tým Ingenuity provede závěrečné testy systémů vrtulníku a stáhne zbývající snímky a data z palubní paměti Ingenuity. Rover Perseverance je momentálně příliš daleko na to, aby se pokusil vyfotit vrtulník na jeho konečném letišti.
„Je to pokořující pro Ingenuity: nejenže má na palubě vzorek z původního projektu Wright Flyer, ale také tento vrtulník šel v jeho stopách a dokázal, že létání je možné na jiném světě,“ řekl projektový manažer Ingenuity Teddy Tzanetos z NASA JPL. „Vrtulník by nikdy neletěl ani jednou, natož 72krát, nebýt vášně a obětavosti týmů Ingenuity a Perseverance. Historicky první helikoptéra na Marsu zanechá za sebou nesmazatelnou stopu v budoucnosti vesmírného průzkumu a bude inspirovat flotily letadel na Marsu – a na dalších světech – po desetiletí.“
Zdroj: https://www.nasa.gov/news-release/after-three-years-on-mars-nasas-ingenuity-helicopter-mission-ends/
autor: František Martinek