Zřizovatelem organizace je

13.08.2024
Nad hvězdárnou opět padaly hvězdy

Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Obří bouře na Jupiteru nemusí být ta původní objevená před 350 lety

Obří bouře na Jupiteru nemusí být ta původní objevená před 350 lety

28.09.2024
Velká rudá skvrna na Jupiteru (GRS)
zachycená sondou Juno v roce 2018
Credit: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS)

V roce 1665 italský astronom Giovanni Cassini pozoroval obří tmavou skvrnu na Jupiteru, kterou nazval „Permanent Spot“ (Trvalá skvrna). Přestože astronomové záhadně ztratili stopu po celá staletí, vždy jsme si mysleli, že původní „Permanent Spot“ by mohla být Velká rudá skvrna – masivní bouře v atmosféře Jupitera – kterou dnes známe.

No zřejmě jsme se mýlili. Nová studie Velké rudé skvrny naznačuje, že se s největší pravděpodobností jedná o novější, mladší bouři. Poté, co byla „Permanent Spot“ poprvé pozorována v 17. století, ztratili jsme o ní přehled. Poslední pozorování tohoto místa bylo v roce 1713. Uplynulo více než století, než jsme zahlédli nové místo – takové, které se shodou okolností nacházelo ve stejné zeměpisné šířce jako původní. Tato skvrna, objevená v roce 1831, je dnešní Velká rudá skvrna.

Z měření velikostí a pohybů jsme usoudili, že je vysoce nepravděpodobné, že by současná Velká rudá skvrna pozorovanou sondou Cassini byla 'Trvalou skvrnou',“ říká Agustín Sánchez-Lavega, planetární vědec z University of Baskicko v Bilbau, Španělsko. „´Trvalá skvrna´ pravděpodobně zmizela někdy mezi polovinou 18. a 19. století; v takovém případě nyní můžeme říci, že životnost Rudé skvrny přesahuje 190 let.“

Sánchez-Lavega a jeho kolegové použili data týkající se změn Velké rudé skvrny v průběhu času a provedli počítačové simulace, aby zjistili, jak se mohl vír vytvořit. Hlavní teorií je nestabilita větru, která nakonec vytvořila „protáhlou atmosférickou buňku“, kterou dnes vidíme.

Co víme jistě o Velké rudé skvrně, je fakt, že se zmenšuje. Pozorování z roku 1879 určilo velikost skvrny na 39 000 kilometrů podél její nejdelší osy. Nyní je však podstatně menší. Tým provede další simulace, aby předpověděl, zda Velká skvrna nakonec zmizí stejně jako Trvalá skvrna Cassini – a možná se o několik století později znovu zrodí jako nový vír.

Výzkum týmu byl zveřejněn v časopise Geophysical Research Letters.

Zdroj: https://www.space.com/jupiter-great-red-spot-origin; https://www.sciencenews.org/article/jupiter-great-red-spot-shrinking a https://scitechdaily.com/jupiters-great-red-spot-study-reveals-its-not-the-same-storm-cassini-observed-in-1665/