Zřizovatelem organizace je

03.06.2024
Neformální setkání partnerů klíčového projektu Hvězdárny Valašské Meziříčí

Poslední květnovou středu roku 2024 se v areálu Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o. uskutečnilo setkání partnerů projektu Kulturního a kreativního centra – Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. V současné době finišují přípravy pro zahájení samotné stavby nového objektu, ale stejně tak se snažíme nacházet a rozvíjet spolupráci s řadou partnerů, kteří nám mohou s činností v nových prostorách pomoci.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Nezvyklá satelitní galaxie Mléčné dráhy

Nezvyklá satelitní galaxie Mléčné dráhy

10.07.2024

Galaxie Kráter 2, identifikovaná v roce 2016, vyniká mezi satelitními galaxiemi Mléčné dráhy díky své obrovské velikosti a extrémně nízké jasnosti, což naznačuje neobvyklou dynamiku temné hmoty. Převládající model CDM (cold dark matter) se s těmito vlastnostmi potýká jen těžko. Kráter 2, velká, matná satelitní galaxie vykazuje vlastnosti, které zpochybňují tradiční teorie studené temné hmoty. Teorie SIDM (self-interacting dark matter) poskytuje lepší vysvětlení a navrhuje interakce temné hmoty, které snižují hustotu a zvyšují velikost galaxie, což odpovídá pozorování.

Galaxie Kráter 2, která se nachází přibližně 380 000 světelných let od Země, je jednou z největších satelitních galaxií Mléčné dráhy. Extrémně chladný a s pomalu se pohybujícími hvězdami má Kráter 2 nízkou povrchovou jasnost. Jak tato galaxie vznikla, zůstává nejasné.

Výzvy v porozumění galaxii Kráter 2

Od jejího objevu v roce 2016 došlo k mnoha pokusům reprodukovat neobvyklé vlastnosti galaxie Kráter 2, ale ukázalo se to jako velmi náročné,“ řekl Hai-Bo Yu, profesor fyziky a astronomie na University of California, Riverside, jehož tým nyní nabízí vysvětlení původu Kráteru 2 v článku publikovaném nedávno v The Astrophysical Journal Letters.

Satelitní galaxie je menší galaxie, která obíhá větší hostitelský hvězdný ostrov. Temná hmota tvoří 85 % hmoty vesmíru a pod vlivem gravitace může tvořit kulovou strukturu nazývanou halo temné hmoty. Neviditelné halo prostupuje a obklopuje i galaxii Kráter 2. Skutečnost, že galaxie je extrémně studená, naznačuje, že její halo má nízkou hustotu.

Mléčná dráha je obklopena asi padesáti
trpasličími galaxiemi

Naše Galaxie, Mléčná dráha, je obklopena asi padesáti trpasličími galaxiemi. Většina z těchto galaxií je identifikovatelná pouze pomocí dalekohledů a byla pojmenována podle souhvězdí, ve kterém se objevují na obloze (například Drak, Sochař nebo Lev). Dvě nejviditelnější trpasličí galaxie se však nazývají Velký Magellanův oblak (LMC) a Malý Magellanův oblak (SMC) a jsou snadno viditelné i pouhým okem.

Yu vysvětlil, že galaxie Kráter 2 se vyvinula ve slapovém poli Mléčné dráhy a zažila slapové interakce s hostitelskou galaxií, podobně jako oceány Země zažívají vliv slapových sil v důsledku gravitace Měsíce. Teoreticky mohou slapové interakce snížit hustotu halo temné hmoty.

Nejnovější měření orbity Kráteru 2 kolem Mléčné dráhy však naznačují, že síla slapových interakcí je příliš slabá na to, aby snížila hustotu temné hmoty satelitní galaxie, aby byla v souladu s měřeními – pokud je temná hmota tvořena studenými částicemi bez kolizí, jak se očekává z převládající teorie studené temné hmoty neboli CDM.

Další hádankou je, jakou by mohla mít galaxie Kráter 2 velikost, protože slapové interakce by velikost zmenšily, když se satelitní galaxie vyvíjejí ve slapovém poli Mléčné dráhy,“ řekl Yu.

Navrhování nové teorie: SIDM

Yu a jeho tým používají jinou teorii, aby vysvětlili vlastnosti a původ galaxie Kráter 2. Nazývá se samointeragující temná hmota nebo SIDM a dokáže přesvědčivě vysvětlit různé distribuce temné hmoty. Navrhuje, že částice temné hmoty samy interagují prostřednictvím temné síly a silně se vzájemně srážejí v blízkosti středu galaxie.

Naše práce ukazuje, že SIDM může vysvětlit neobvyklé vlastnosti galaxie Kráter 2,“ řekl Yu. „Klíčovým mechanismem je, že vlastní interakce temné hmoty zahřívají halo Kráteru 2 a vytvářejí jádro s mělkou hustotou; to znamená, že hustota temné hmoty je zploštělá na malých poloměrech. Naproti tomu v CDM halo by hustota prudce rostla směrem ke středu galaxie.“

Podle Yu je v SIDM relativně malá síla slapových interakcí v souladu s tím, co lze očekávat z měření oběžné dráhy Kráteru 2 a dostatečná ke snížení hustoty temné hmoty galaxie Kráter 2 v souladu s pozorováními.

Důležité je, že velikost galaxie se také rozšiřuje v SIDM halo, což vysvětluje velkou velikost galaxie Kráter 2,“ řekl Yu. „Částice temné hmoty jsou jen volněji vázány v jádrovém SIDM halo než v CDM halo. Naše práce ukazuje, že SIDM je lepší než CDM při vysvětlování toho, jak galaxie Kráter 2 vznikla.“

Zdroj: https://scitechdaily.com/dark-matter-dynamics-exploring-the-strange-milky-way-satellite-crater-2/