Zřizovatelem organizace je

03.06.2024
Neformální setkání partnerů klíčového projektu Hvězdárny Valašské Meziříčí

Poslední květnovou středu roku 2024 se v areálu Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o. uskutečnilo setkání partnerů projektu Kulturního a kreativního centra – Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. V současné době finišují přípravy pro zahájení samotné stavby nového objektu, ale stejně tak se snažíme nacházet a rozvíjet spolupráci s řadou partnerů, kteří nám mohou s činností v nových prostorách pomoci.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Nejvyšší observatoř na Zemi se nachází na vrcholu chilských And

Nejvyšší observatoř na Zemi se nachází na vrcholu chilských And

12.05.2024

Nový dalekohled označovaný jako nejvýše položené astronomické místo na světě je oficiálně otevřen pro pozorování. Japonská observatoř Tokijské univerzity Atacama neboli TAO, která byla poprvé konceptualizována před 26 lety ke studiu vývoje galaxií a exoplanet, se nachází na vrcholu vysoké hory v chilských Andách ve výšce 5 640 metrů nad mořem. Nadmořská výška zařízení předčí dokonce i radioteleskop Atacama Large Millimeter Array (ALMA), který je v nadmořské výšce 5 050 metrů.

Observatoř TAO se nachází na vrcholu hory Cerro Chajnantor v poušti Atacama, jejíž jméno znamená „místo odjezdu“ v dnes již zaniklém jazyce Kunza domorodé komunity Likan Antai. Vysoká nadmořská výška, řídká atmosféra a trvale suché podnebí v této oblasti jsou pro lidi smrtelné, ale jsou skvělým místem pro infračervené dalekohledy, jako je TAO, protože jejich přesnost pozorování závisí na nízké úrovni vlhkosti, která činí zemskou atmosféru transparentní v oboru infračervených vlnových délek.

Konstrukce dalekohledu na vrcholu hory Chajnantor „byla neuvěřitelnou výzvou nejen technicky, ale také politicky,“ uvedl v prohlášení Yuzuru Yoshii, profesor na Tokijské univerzitě v Japonsku, který stál v čele TAO od roku 1998. „Navázal jsem styky s domorodými obyvateli, abych zajistil, že budou zohledněna jejich práva a názory, s chilskou vládou, aby zajistila povolení, místní univerzity pro technickou spolupráci a dokonce i chilské ministerstvo zdravotnictví, aby bylo zajištěno, že lidé budou moci pracovat v této nadmořské výšce bezpečným způsobem.“

Díky všem zúčastněným se výzkum, o kterém jsem jen snil, může brzy stát realitou a nemohl jsem být šťastnější,“ dodal Yuzuru Yoshii.

Dalekohled TAO o průměru 6,5 metru se skládá ze dvou vědeckých přístrojů určených k pozorování vesmíru v infračerveném spektru, což je elektromagnetické záření s vlnovou délkou delší než viditelné světlo, ale kratší než mikrovlny.

Jeden z přístrojů, pojmenovaný SWIMS, bude zobrazovat galaxie z velmi raného vesmíru, abychom pochopili, jak se sloučily z nedotčeného prachu a plynu, což je proces, jehož specifika zůstávají i přes desetiletí výzkumu nejasná. Druhý, pojmenovaný MIMIZUKU, pomůže překlenujícímu vědeckému cíli studiem prapůvodních disků prachu, v nichž se podle plánu tvoří hvězdy a galaxie.

Hora Cerro Chajnantor v chilské poušti Atacama

Čím lepší mohou být astronomická pozorování skutečné věci, tím přesněji dokážeme reprodukovat to, co vidíme při našich experimentech na Zemi,“ uvedl v prohlášení Riko Senoo, postgraduální student Tokijské univerzity a výzkumník TAO. „Doufám, že příští generace astronomů použije TAO a další pozemské a vesmírné dalekohledy k nečekaným objevům, které zpochybňují naše současné chápání a vysvětlují nevysvětlitelné,“ dodal Masahiro Konishi, vědecký pracovník z Tokijské univerzity.

Než byl postaven nově otevřený dalekohled, Yoshii a jeho kolegové také v roce 2009 sestavili a provozovali metrový dalekohled na vrcholu hory. Malý dalekohled nazvaný miniTAO zobrazoval střed Mléčné dráhy, naší domovské Galaxie. O dva roky později miniTAO obdrželo Guinnessův světový rekord pro nejvyšší astronomickou observatoř na Zemi.

Ačkoliv se o observatoři diskutovalo posledních 26 let, práce na místě začaly až v roce 2006, kdy byla vydlážděna první přístupová cesta na vrchol hory Chajnantor a brzy poté byl instalován monitor počasí.

Před stavbou dalekohledu astronomové a členové místní komunity, která považuje horu Chajnantor za posvátnou, vyčistili staveniště a uspořádali „obřad položení základu za účelem chvály Božího odpuštění, bezpečnosti stavby a úspěchu projektu“ podle předchozí tiskové zprávy projektového týmu.

Zdroj: https://www.space.com/worlds-highest-observatory-tao-university-of-tokyo-atacama-opens a