Zřizovatelem organizace je

13.08.2024
Nad hvězdárnou opět padaly hvězdy

Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Mise ESCAPADE na Mars odstartuje na raketě New Glenn

Mise ESCAPADE na Mars odstartuje na raketě New Glenn

02.09.2024

Nadcházející mise NASA na Mars – ESCAPADE – má za cíl prozkoumat účinky slunečního větru na atmosféru Marsu pomocí dvou kosmických sond. Start, plánovaný na 13. října 2024, využije raketu New Glenn společnosti Blue Origin, která bude startovat ze Space Launch Complex 36 na Cape Canaveral Space Force Station na Floridě.

Mise ESCAPADE (Escape and Plasma Acceleration and Dynamics Explorers) se skládá ze dvou kosmických sond navržených a vyrobených společností Rocket Lab, které budou fungovat jako koordinovaná dvojice. Sondy budou zkoumat, jak proud částic ze Slunce zvaný sluneční vítr interaguje s magnetickým prostředím Marsu a jak tato interakce ovlivňuje únik marťanské atmosféry.

Ilustrace ukazuje jednu kosmickou sondu
ESCAPADE obíhající kolem Marsu

Společnost Blue Origin z Kentu ve státě Washington získala zakázku na poskytování startovacích služeb pro ESCAPADE jako součást smlouvy o zahajovacích službách agentury VADR (Venture-Class Acquisition of Dedicated and Rideshare). Přístup Venture Class společnosti NASA snižuje náklady na start pro vědecké užitečné zatížení tolerantnější k riziku tím, že využívá menší agenturní dohled, což poskytuje komerční společnosti větší flexibilitu při řízení služeb startu pro misi.

Toto je mise, při níž budou kolem Marsu obíhat dvě sondy, aby porozuměly struktuře, složení, proměnlivosti a dynamice jedinečné hybridní magnetosféry Marsu. Mise využije svůj jedinečný dvojí pohled na prostředí Marsu ke zkoumání toho, jak sluneční vítr odděluje atmosféru od planety, aby lépe pochopila, jak se jeho klima měnilo v průběhu času.

ESCAPADE řídí laboratoř UC Berkeley Space Sciences Laboratory, která je zodpovědná za řízení mise, systémové inženýrství, vědecké vedení, navigaci, provoz, elektronové a iontové elektrostatické analyzátory a zpracování a archivaci vědeckých dat.

Dvojice kosmických sond ESCAPADE
prochází pozemní přípravou

Interakce slunečního větru s horními vrstvami atmosféry Marsu je složitá a velmi dynamická. Většinu veličin nelze zjistit na dálku, a proto je nutné pozorování in situ. Proto je zapotřebí koordinovaných vícebodových pozorování plazmy, aby bylo možné charakterizovat jak časovou proměnlivost, tak reakci prostředí Marsu v blízkém vesmíru na kosmické počasí v reálném čase.

Hlavní vědecké cíle mise jsou: pochopit procesy, které řídí strukturu hybridní magnetosféry Marsu a způsob, jakým řídí toky iontů; pochopit, jak jsou energie a hybnost přenášeny ze slunečního větru přes magnetosféru Marsu; a pochopit procesy, které řídí tok energie a hmoty do a z kolizní atmosféry.

Poznámka: Podle nových informací NASA odkládá start sond nejdříve na rok 2025.

Obrázky – credit: James Rattray/Rocket Lab USA; NASA/Kim Shiflett