Zřizovatelem organizace je

03.06.2024
Neformální setkání partnerů klíčového projektu Hvězdárny Valašské Meziříčí

Poslední květnovou středu roku 2024 se v areálu Hvězdárny Valašské Meziříčí, p. o. uskutečnilo setkání partnerů projektu Kulturního a kreativního centra – Hvězdárna Valašské Meziříčí, p. o. V současné době finišují přípravy pro zahájení samotné stavby nového objektu, ale stejně tak se snažíme nacházet a rozvíjet spolupráci s řadou partnerů, kteří nám mohou s činností v nových prostorách pomoci.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » MAVEN poletí k Marsu

MAVEN poletí k Marsu

21.09.2008

NASA vybrala k realizaci další kosmickou sondu, jejímž úkolem bude především získávat informace o atmosféře rudé planety, o historii klimatu na Marsu a o možné přítomnosti života v mnohem větších detailech, než se doposud podařilo realizovat.

Připravovaná sonda byla nazvána MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile EvolutioN). Náklady na její realizaci by měly dosáhnout 485 miliónů dolarů a k planetě Mars bude vypuštěna v roce 2013. Tento projekt byl vyhodnocen jako návrh, který by měl přinést nejvíce vědeckých poznatků při nejnižším možném riziku neúspěchu. Byl vybrán z 20 návrhů, předložených jako odpověď na výzvu NASA, vyhlášenou v srpnu 2006.

Tato mise poskytne vůbec první přímá měření, která přinesou jasnou odpověď na klíčové otázky kolem dávného vývoje Marsu,“ říká Doug McCuistion, ředitel programu výzkumu Marsu v NASA.

Mars měl kdysi hustou atmosféru, která umožňovala přítomnost kapalné vody na povrchu planety. V důsledku dramatických klimatických změn značná část ovzduší planety unikla. Sonda MAVEN provede rozhodující zjištění současného úniku plynů, což poskytne klíč k odpovědi na otázku chybějící atmosféry Marsu a její historie.

Ztráta marťanské atmosféry je dlouhotrvající záhadou,“ říká Doug McCuistion. „Kosmická sonda MAVEN nám ji pomůže vyřešit.“

Hlavním vědeckým pracovníkem mise je Bruce Jakosky z Laboratoře pro výzkum atmosféry a kosmickou fyziku (Laboratory for Atmospheric and Space Physics, University of Colorado, Boulder). Univerzita obdrží v příštím roce 6 miliónů dolarů na zajištění přípravy mise a vývoj technologií. Goddard Space Flight Center, středisko NASA v Greenbeltu, bude celý projekt řídit. Firma Lockheed Martin of Littleton, Colorado, postaví kosmickou sondu na základě zkušeností s dřívějšími sondami Mars Odyssey 2001 a Mars Reconnaissance Orbiter. Práce na realizaci sondy budou zahájeny v roce 2009.

Po příletu k Marsu koncem roku 2014 bude sonda MAVEN navedena pomocí vlastních raketových motorů na eliptickou oběžnou dráhu kolem Marsu ve vzdálenosti 150 až 6 200 km od povrchu planety. Sonda ponese na své palubě 8 vědeckých přístrojů, které budou pracovat po dobu jednoho pozemského roku, což přibližně odpovídá polovině marťanského roku. V průběhu výzkumné mise se sonda „ponoří“ do horních vrstev atmosféry ve výšce 130 km za účelem detailního výzkumu. V průběhu základní části vědecké mise i po jejím skončení bude sonda sloužit jako retranslační stanice pro zajištění spojení se sondami na povrchu Marsu.

Sonda MAVEN bude provádět rozhodující měření, která Národní akademie věd (National Academy of Science) uvedla jako data s nejvyšší prioritou ve svém plánu výzkumu pro příští desetiletí již v roce 2003,“ říká Michael Meyer, šéf NASA pro výzkum Marsu. „Tato oblast výzkumu byla také zdůrazněna v roce 2005 v plánu NASA pro výzkum vztahů Slunce-Země.“

Kosmická sonda MAVEN bude realizována v rámci programu Mars Scout, což je plánovaná série malých a levných sond k Marsu. První sondou, vypuštěnou v rámci tohoto programu, byla sonda Phoenix, která v květnu letošního roku přistála v polárních oblastech rudé planety. Dne 25. 8. 2008 byla ukončena základní mise sondy. Její činnost však byla prodloužena do 30. 9. 2008.

Cílem NASA při výzkumu Marsu je charakterizovat a porozumět Marsu jako dynamickému systému včetně jeho současných a minulých podmínek, klimatických cyklů, geologického a biologického potenciálu. Sonda MAVEN by k tomu měla přispět značnou měrou.

Zdroj: http://www.nasa.gov/mission_pages/mars/news/maven_20080915.html