Zřizovatelem organizace je

13.08.2024
Nad hvězdárnou opět padaly hvězdy

Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Inovativní strategie NASA v planetární obraně

Inovativní strategie NASA v planetární obraně

30.08.2024

Páté meziagenturní cvičení Planetary Defense Interagency Tabletop Exercise, organizované NASA ve spolupráci s FEMA a dalšími americkými agenturami, se zaměřilo na hodnocení národní připravenosti proti potenciálním dopadům asteroidů nebo komet. Cvičení prozkoumalo hypotetické scénáře zahrnující různé stupně ohrožení a umožnilo posouzení současných technologií a strategií, včetně těch odvozených z mise DART, zaměřených na odvrácení potenciálních vesmírných hrozeb.

Planetární obranná cvičení
NASA zveřejnila shrnutí pátého meziagenturního cvičení planetární obrany. Úřad pro koordinaci planetární obrany NASA ve spolupráci s FEMA (Federal Emergency Management Agency) a s pomocí amerického ministerstva zahraničí pro vesmírné záležitosti svolal hypotetické cvičení, aby informoval a vyhodnotil naši schopnost jako národ účinně reagovat na hrozbu potenciálně nebezpečného asteroidu nebo komety.

Postřehy z hypotetických scénářů dopadu
Ačkoliv v dohledné budoucnosti nejsou známy žádné významné hrozby dopadu asteroidu, hypotetická cvičení poskytují cenné poznatky tím, že zkoumají rizika, možnosti reakce a příležitosti pro spolupráci, které představují různé scénáře od menších regionálních škod s malým varováním až po potenciální globální katastrofy předpovídané roky nebo i desetiletí do budoucnosti.

Nejistoty v těchto počátečních podmínkách umožnily účastníkům cvičení zvážit zvláště náročný soubor okolností,“ řekl Lindley Johnson, emeritní důstojník planetární obrany v ústředí NASA ve Washingtonu. „Dopad velkého asteroidu je potenciálně jedinou přírodní katastrofou, na kterou lidstvo disponuje technologií k předpovídání několik let dopředu a přijetí opatření k jejímu zabránění.“

Výzvy v detekci a reakci na asteroidy
Během cvičení účastníci zvažovali potenciální národní a globální reakce na hypotetický scénář, ve kterém byl identifikován nikdy předtím nezjištěný asteroid, který měl podle počátečních výpočtů 72% šanci, že zasáhne Zemi přibližně za 14 let. Předběžná pozorování popsaná ve cvičení však nestačila k přesnému určení velikosti, složení a dlouhodobé trajektorie asteroidu.

Provádění cvičení umožňuje vládním zainteresovaným stranám identifikovat a řešit potenciální problémy jako součást přípravy na jakoukoliv reálnou situaci. Cvičení se konalo v dubnu 2024 v Johns Hopkins Applied Physics Laboratory (APL) v Laurel, Maryland. Sešlo se na něm téměř 100 zástupců z různých vládních agentur USA a poprvé i mezinárodních spolupracovníků v oblasti planetární obrany.

Pokroky v technologiích vychylování asteroidů
Naším posláním je pomáhat lidem před katastrofami, během nich a po nich,“ řekl Leviticus Lewis, člen FEMA úřadu pro koordinaci planetární obrany NASA. „Pracujeme po celé zemi každý den před katastrofou, abychom pomohli lidem a komunitám pochopit a připravit se na možná rizika. V případě potenciálního dopadu asteroidu by FEMA byla předním hráčem v meziagenturní koordinaci.“

Zástupci NASA, FEMA a komunity planetární obrany
se účastní 5. meziagenturního cvičení
planetární obrany

Toto cvičení bylo první, které použilo data z mise DART (Double Asteroid Redirection Test), první vesmírné ukázky technologie pro obranu Země před potenciálními dopady asteroidů. Sonda DART, která 26. září 2022 narazila do měsíce Dimorphos kroužícího kolem asteroidu Didymos, potvrdila, že kinetický impaktor může změnit trajektorii asteroidu. Použití tohoto nebo jakéhokoliv jiného typu technologie na skutečnou hrozbu dopadu by vyžadovalo mnoho let předběžného plánování.

Neustálý vývoj detekčních technologií
Aby se zajistilo, že lidstvo bude mít čas potřebný k vyhodnocení a reakci na potenciálně nebezpečný asteroid nebo kometu, pokračuje NASA ve vývoji svého NEO Surveyor (Near-Earth Object Surveyor), infračerveného vesmírného teleskopu navrženého speciálně pro urychlení naší schopnosti objevovat a charakterizovat většinu potenciálně nebezpečných objektů v blízkosti Země mnoho let předtím, než by se mohly stát skutečnou hrozbou. Navrhované datum spuštění mise NEO Surveyor je stanoveno na červen 2028.

Budoucí směry pro planetární obranu
Výsledky akce pomohou utvářet budoucí cvičení a studie, které zajistí, že NASA a další vládní agentury budou pokračovat ve zlepšování připravenosti planetární obrany,“ řekl Johnson.

NASA zřídila Úřad pro koordinaci planetární obrany v roce 2016, aby řídila pokračující úsilí agentury o planetární obranu. Johns Hopkins APL řídil misi DART pro NASA jako projekt úřadu Planetary Missions Program Office.

Obrázky – credit: NASA/JHU-APL/Ed Whitman