Zřizovatelem organizace je

13.08.2024
Nad hvězdárnou opět padaly hvězdy

Jako každý rok se i letos sešli nadšení pozorovatelé ze širokého okolí, aby pod rouškou tmy ulehli na hvězdárenské louce a společně číhali na krásné Perseidy, jejichž aktivita právě večer 12. srpna vrcholila. Ti, kteří spatřené meteory počítali, hlásili za večer až 29 perseid, což je číslo vskutku krásné. K vidění ovšem nebyly jen „padající hvězdy“, v kopuli hlavní budovy byla také možnost dalekohledem sledovat Měsíc, jasné hvězdy a okolo jedenácti hodin i Saturn.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » Geologický cyklus zemské aktivity má periodu 27,5 miliónu roků

Geologický cyklus zemské aktivity má periodu 27,5 miliónu roků

17.07.2021

Analýza 260 miliónů roků trvání hlavních geologických událostí vedla k odhalení opakujících se období dělících od sebe v průměru 27,5 miliónu roků. Geologická aktivita na Zemi se objevuje v opakujícím se cyklu 27,5 miliónu roků, což dodává planetě jakousi „pulzaci“. Vyplývá to z nové studie publikované v časopise Geoscience Frontiers.

Mnoho geologů se domnívá, že geologické události na Zemi jsou nahodilé v čase. Avšak naše studie poskytuje statistické důkazy pro běžné cykly, z čehož vyplývá, že tyto geologické události jsou ve vzájemné korelaci a nikoliv náhodné,“ říká Michael Rampino, geolog a profesor na New York University’s Department of Biology, stejně tak i hlavní autor studie.

Během uplynulých pěti desetiletí výzkumníci navrhovali cykly hlavních geologických událostí – včetně vulkanické aktivity a vymírání druhů na souši i ve vodě – v rozmezí zhruba 26 až 36 miliónů roků. Avšak dřívější práce na těchto korelacích v geologických záznamech byly narušeny omezeními v datování geologických událostí, které zabránily vědcům provedení kvantitativních výzkumů.

Nicméně došlo zde k důležitým vylepšením v oblasti radioizotopického datování a změny v geologickém časovém měřítku, což vedlo k novým datům ohledně časování minulých událostí. Na základě použití nejnovějšího datování dostupných dat Michael Rampino a jeho spolupracovníci shromáždili aktualizované záznamy hlavních geologických událostí v průběhu uplynulých 260 miliónů roků a provedli nové analýzy.

Globální geologické události jsou seskupeny do pulzů
opakujících se za 27,5 miliónu roků

Vědecký tým analyzoval stáří 89 dobře datovaných hlavních geologických událostí v uplynulých 260 miliónů roků. Tyto události zahrnovaly rovněž vymírání v mořích a na pevnině, hlavní vulkanické výlevy lávy označované jako sopečné výlevy bazaltů, události kdy oceány byly ochuzeny o kyslík, výkyvy mořské hladiny a změny nebo reorganizace zemských tektonických desek.

Zjistili, že tyto globální geologické události jsou většinou seskupeny do 10 odlišných časových období v průběhu 260 miliónů roků, seskupených do pulzů, které odděluje zhruba časový úsek 27,5 miliónu roků. Nejnovější skupina geologických událostí nastala zhruba před 7 milióny roků, z čehož vyplývá, že příští vrchol geologické aktivity je vzdálen ještě více než 20 miliónů roků.

Výzkumníci předpokládají, že tyto pulzy mohou být funkcí cyklů aktivity v nitru Země – geofyzikálních procesů souvisejících s dynamikou tektonických desek a klimatu. Nicméně podobné cykly v oběžné dráze Země mohou také určovat tyto události.

Jakýkoliv je původ těchto cyklických epizod, naše objevy podporují vážné důvody pro velkou periodičnost, uspořádanost a přerušované katastrofické geologické záznamy, které jsou odchylkou z názorů mnoha geologů,“ vysvětluje Michael Rampino.

Zdroj: https://scitechdaily.com/the-earth-has-a-pulse-27-5-million-year-cycle-of-geological-activity-discovered/ a https://www.sciencealert.com/our-planet-has-a-27-5-million-year-old-pulse-says-study-we-don-t-know-what-causes-it