18.06.2018
Opět pozorujeme! – Zákryty

V letošním roce se stalo pozorování zákrytů opět jedním z odvětví našich odborných pozorování. I přes špatné počasí z počátku roku se doposud (za období leden – květen) podařilo „napozorovat“ (tj. nahrát a vyhodnotit) několik úkazů (přehled v tabulce). Tato pozorování nám posloužila k otestování sestavy navržené pro pozorování.

Nacházíte se: Úvodní » Aktuality AK » První návštěvník přilétající do Sluneční soustavy z mezihvězdného prostoru

První návštěvník přilétající do Sluneční soustavy z mezihvězdného prostoru

08.11.2017

Astronomové poprvé pravděpodobně zaznamenali ve Sluneční soustavě asteroid (nebo možná kometu), přicházející z mezihvězdného prostoru. Těleso obdrželo předběžné označení A/2017 U1. Nejprve jej někteří pokládali za kometu, avšak nyní se vědci domnívají, že se spíše jedná o planetku o průměru přibližně 400 metrů. Cizí návštěvník byl objeven 19. 10. 2017 pomocí dalekohledu Pan-STARRS 1 na observatoři Haleakala na Havajských ostrovech. Mezihvězdný původ tělesa byl stanoven na základě jeho dráhy, ale není známo, jak dlouho se toto těleso mohlo pohybovat mezi hvězdami naší Galaxie.

Podle astronomů těleso A/2017 U1 přilétlo zdánlivě ze souhvězdí Lyry křižujíce mezihvězdný prostor svižným tempem 25,5 km/s. Malé těleso se přiblížilo do Sluneční soustavy téměř „kolmo“ z prostoru nad ekliptikou, tedy nad rovinou v naší planetární soustavě, kde kolem Slunce obíhají planety a většina asteroidů, takže během svého přiblížení ke Slunci nemělo možnost těsně se přiblížit k některé z osmi planet.

Druhého září 2017 se těleso dostalo pod rovinu ekliptiky uvnitř dráhy Merkuru a následně se o týden později těsně přiblížilo ke Slunci. Ovlivněno gravitací Slunce těleso A/2017 U1 uskutečnilo „ostrou zatáčku“ a pod rovinou ekliptiky prolétlo pod dráhou Země, přičemž se 14. října přiblížilo k naší planetě na vzdálenost 24 milióny kilometrů. Následně se těleso dostalo zpět nad rovinu ekliptiky, pohybovalo se rychlostí 44 km/s vůči Slunci a zamířilo po hyperbolické dráze směrem do souhvězdí Pegasa.

Jeho pohyb nemůže být vysvětlen na základě drah obvyklých těles Sluneční soustavy: asteroidů nebo komet,“ říká Rob Weryk, astronom na University of Hawaii Institute for Astronomy, který jako první zaregistroval přítomnost tělesa A/2017 U1. „Toto je případ velmi extrémní dráhy, jakou jsme doposud nepozorovali. Je mimořádně rychlá a o takové trajektorii můžeme říci s jistotou, že objekt, který se na ní pohybuje, unikne ze Sluneční soustavy a již se nemůže vrátit zpět,“ dodává Davide Farnocchia, vědecký pracovník v Center for Near-Earth Object Studies (CNEOS), NASA’s Jet Propulsion Laboratory.

Na tento okamžik jsme čekali již několik desetiletí. Dlouho bylo předpokládáno, že takováto tělesa existují – asteroidy nebo komety pohybující se prostorem mezi hvězdami a příležitostně křižující Sluneční soustavu – avšak toto je první takové odhalení. Doposud všechno napovídá tomu, že se pravděpodobně jedná o mezihvězdný objekt, avšak potřebujeme získat další data k jeho potvrzení,“ vysvětluje Paul Chodas, ředitel CNEOS.

Tento druh objevu ukazuje na velký vědecký význam nepřetržitého širokoúhlého průzkumu oblohy ve spojení s intenzivním následným pozorováním, a to za účelem nalezení těles, o kterých jsme jenom předpokládali, že existují,“ říká Matt Holman, ředitel Minor Planet Center.

Dlouho jsme měli podezření, že tato tělesa mohou existovat, protože v průběhu procesu formování planet velké množství materiálu mohlo být vyvrženo z planetární soustavy. Je to velmi překvapující, protože jsme doposud nespatřili mezihvězdná tělesa prolétající Sluneční soustavou,“ říká Karen Meech, astronomka na University of Hawaii Institute for Astronomy.

Další pozorování tohoto objektu jsou velmi žádaná,“ doplňuje Gareth Williams, zástupce ředitele Minor Planet Center. S pořizováním cenných dat je nutné spěchat, neboť tento „návštěvník zdaleka“ brzy zase zmizí v nedohlednu.

Zdroj: http://www.sci-news.com/astronomy/interstellar-object-a-2017-u1-05372.html a https://www.nasa.gov/feature/jpl/small-asteroid-or-comet-visits-from-beyond-the-solar-system