27.03.2018
Krteček letí znovu do vesmíru

V sobotu 24. března patřila hvězdárna opět rodinám s dětmi. Po únorové „Procházce sluneční soustavou“ jsme si pro ně tentokrát připravili program s názvem Krteček letí znovu do vesmíru. Krtek se poprvé vydal do vesmíru se svým velkým kamarádem - americkým astronautem Andrew Feustelem - v roce 2011, kdy na oběžné dráze Země strávili společně 16 dní. Ve středu 21. března se vypravili do vesmíru podruhé. Odletěli z kosmodromu Bajkonur v ruské raketě Sojuz k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. Jejich mise bude tentokrát trvat skoro půl roku a krtkův kamarád Andrew bude dokonce 3 měsíce velitelem celé stanice.

Nacházíte se: Úvodní stránka » Odborná činnost » Výsledky pozorování » Pozorování proměnných hvězd - publikace o GJ 3236 v MNRAS

Pozorování proměnných hvězd - publikace o GJ 3236 v MNRAS

V pátek 20. ledna 2017 vyšla v časopise Monthly Notices of the Royal Astronomical Society publikace o eruptivní zákrytové dvojhvězdě GJ 3236. Ve spolupráci s Astronomickým ústavem UK vznikl v poměrně krátké době odborný článek publikovaný v prestižním zahraničním časopise, na kterém se podíleli aktivní členové sekce proměnných hvězd SPHE a který shrnul dosavadních více než 900 hodin měření této pozoruhodné proměnné hvězdy. Náhlá zjasnění této hvězdy dosahují ve filtru V až 1,3 mag. Abstrakt je přístupný na adrese

Koordinátorem celého projektu a hlavním autorem článku je Ladislav Šmelcer, současný předseda sekce, který se tomuto objektu věnoval od r. 2014 na hvězdárně ve Valašském Meziříčí prakticky každou jasnou noc (celkem přes 740 hodin).

Rádi bychom na tomto místě poděkovali všem našim aktivním pozorovatelům, zejména Haně Kučákové, Františku Bílkovi, Pavlu Dubovskému, Kateřině Hoňkové a Janu Vraštilovi za pořízení a poskytnutí fotometrických dat. Poděkování také patří doc. RNDr. Marku Wolfovi, CSc. za jeho pomoc při přípravě publikace a korekturách článku od recenzentů.

Výzkum této unikátní eruptivní dvojhvězdy však dále pokračuje. V zahraniční byla pořízena optická vysokodisperzní spektra na Apache Point Observatory v USA, které zajistil prof. RNDr. Petr Heinzel, DrSc. Další spektra byla získána na observatoři San Pedro Martír v Mexiku (doc. Wolf). Díky Marku Skarkovi, který nyní působí na Konkoly Observatory v Budapešti, jsme získali pozorovací čas pro fotometrii v krátkých vlnových délkách na observatoři Piszkéstető v pohoří Mátra.

Během současných nových kampaní se do pozorování zapojili tito naši pozorovatelé a observatoře: Ondřejov - 65cm dalekohled (H. Kučáková a M. Wolf), Ondřejov - BlueEye 600 (Martin Lehký), Znojmo (Radek Dřevěný), Chlumčany (Martin Zíbar), Sedlčany (František Lomoz) a Trhové Sviny (František Bílek).

Obrázek 1: Umělecká představa červeného trpaslíka se silným magnetickým polem.